[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 ) ::
جلد 5 شماره 5 صفحات 42-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی
منصوره عزیززاده فروزی ، سکینه محمد علیزاده ، اعظم حیدرزاده
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، heydarzadehaazam@gmail.com
چکیده:   (5424 مشاهده)

مقدمه: تدریس تنها انتقال دانش نیست، بلکه تعامل یا ارتباطی بین مدرس و فراگیر است. بنابراین مشارکت دانشجویان در فرایند یادگیری می‌تواند بر اثربخشی شیوه تدریس بیفزاید. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی انجام شد.

روش کار: این مطالعه یک پژوهش شبه تجربی که با مشارکت 47 نفر از دانشجویان پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. نمونه‌ها به روش نمونه گیری آسان به مطالعه وارد شدند. در ابتدای تدریس توضیحات کافی در مورد نحوه مشارکت دانشجویان در تدریس داده شد و فرایند تدریس مشارکتی در هر جلسه طی 10 مرحله برگزار گردید. در آخرین جلسه اطلاعات با استفاده از ابزار پژوهشگر ساخته بر مبنای تدریس مشارکتی جمع‌آوری شد. از نرم‌افزار SPSS با نسخه 17 جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد اکثر دانشجویان تمایل به تدریس توسط مدرس را داشته‌اند و تدریس به‌صورت مشارکتی از مطلوبیت کمتری برخوردار بوده است؛ به‌طوری‌که بیشترین مطلوبیت به ترتیب با میانگین (انحراف معیار) (0/43) 4/83، (0/48)4/83و (0/40)4/81مربوط به "خواندن متن توسط مدرس"، "تدریس درس توسط استاد" و "تجزیه لغات متن توسط مدرس"و کمترین مطلوبیت با میانگین (انحراف معیار) (1/38)3/91و (1/33)3/98مربوط به دو سؤال شامل "ترجمه متن توسط دو یا چند دانشجو با استفاده از دیکشنری در مدت‌زمان معین" و"ترجمه متن توسط دو یا چند دانشجو بدون استفاده از دیکشنری در مدت‌زمان معین" بود.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش دانشجویان تمایل بیشتری به تدریس مدرس داشتند؛ احتمالاً ماهیت درس زبان به گونه‌ای است که دانشجویان تمایلی به مشارکت در آن ندارند. بهتر است که تدریس مشارکتی از مقاطع پائین تر شروع شود تا در مقاطع بالاتر تمایل دانشجویان بیشتر شود و احتمالاً یادگیری هم بهتر صورت گیرد.

واژه‌های کلیدی: تدریس مشارکتی، پرستاری، مامایی، زبان انگلیسی
متن کامل [PDF 387 kb]   (1938 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/30 | پذیرش: 1395/9/30 | انتشار: 1395/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizzadeh Forouzi M, Mohammad Alizadeh S, Heidarzadeh A. Viewpoints of Nursing and Midwifery Students Toward Desirability of Collaborative Learning in the English Language Course. 3 JNE 2017; 5 (5) :37-42
URL: http://jne.ir/article-1-740-fa.html

عزیززاده فروزی منصوره، محمد علیزاده سکینه، حیدرزاده اعظم. تأثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی. آموزش پرستاری. 1395; 5 (5) :37-42

URL: http://jne.ir/article-1-740-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4700