[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 5 شماره 6 صفحات 17-11 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری
سمیرا اروجلو ، معصومه همتی مسلک پاک
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، hemmatma@yahoo.com
چکیده:   (8341 مشاهده)

مقدمه: خودکارآمدی در بکارگیری دانش و مهارت های علمی و حرفه ای نقش مهمی دارد. با توسعه تفکر انتقادی و خودکارآمدی می توان دانشجویانی سازگار و فعال هم در عرصه یادگیری و هم در زندگی فردی و اجتماعی داشت. این مطالعه به بررسی رابطه میان تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری می پردازد.

روش کار: پژوهش همبستگی حاضر با نمونه ای متشکل از تمامی دانشجوی پرستاری سال آخر به تعداد 50 نفر در سال 1392 انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های مشخصات جمعیت شناختی، استاندارد سنجش مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و خودکارآمدی عمومی شرر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: یافته ها نشان داد که بین مهارت های تفکر انتقادی با خودکارآمدی دانشجویان پرستاری همبستگی مثبت و معنادار آماری وجود داشت (0/42,P=0/002rs=).

نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه مثبت میان مهارت های تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری، پرورش مهارت های تفکر سطح بالا به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی، بکارگیری رویکردهای مناسب را که به توسعه این تفکرات می انجامد ضروری می سازد.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، خودکارآمدی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 525 kb]   (4652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/2 | پذیرش: 1395/11/2 | انتشار: 1395/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Orujlu S, Hemmati Maslakpak M. Assessing the Relationship between Critical Thinking and Self-Efficacy of Nursing Student. 3 JNE 2017; 5 (6) :11-17
URL: http://jne.ir/article-1-761-fa.html

اروجلو سمیرا، همتی مسلک پاک معصومه. بررسی رابطه تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری . آموزش پرستاری. 1395; 5 (6) :11-17

URL: http://jne.ir/article-1-761-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657