| ارتباط مهارت های زندگی و توانمندی های روانی و اجتماعی با 		میزان افسردگی در نوجوانان | 
								
								  | شروین السادات هاشمیان    ،    پرستو گلشیری    ،    آرش نجیمی    ،    علی معظمی گودرزی    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، moazemi2016@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (6203 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی از جمله افسردگی ریشه در مهارت های زندگی و عوامل روانی اجتماعی دارند. به نظر می رسد شناسایی توانمندی های روانی و اجتماعی مرتبط با افسردگی می تواند نقشی مهمی در اثر بخشی مداخلات داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط افسردگی با مهارت های زندگی و توانمندی های روانی و اجتماعی در نوجوانان دانش آموز در سال 1394 انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی 600  نفر از دانش آموزان دبیرستان های (14-17 ساله) شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت چند مرحله ایی تصادفی از مناطق مختلف آموزش و پرورش انجام شد. ابزار هایجمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه توانمندی های روانی اجتماعی و نشانگان افسردگی بود. روایی و پایایی ابزار توانمندی های روانی اجتماعی پیش از مطالعه مورد بررسی و تایید قرار گرفت.  از تحلیل رگرسیون خطی و نرم افزار SPSS 21  به منظور بررسی رابطه متغیر های مورد مطالعه استفاده شد.
 یافته ها: شیوع افسردگی شدید در دانش آموزان 1/29 درصد و در دانش آموزان دختر و پسر به ترتیب 9/32 و 4/25 درصد بود. نمره افسردگی با نمره مهارت های زندگی و کلیه عوامل روانی اجتماعی به غیر از فعالیت های تفریحی ارتباط معنادار و معکوسی داشت. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، از میان متغیر های پیش گویی کننده روانی اجتماعی، تنها ضریب استاندارد مهارت تصمیم گیری (31/0-) میزان معناداری را نشان داد(001/0>P). نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نشان می دهد که مدل رگرسیون معنادار بود (001/0>P).
 نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در میان متغیر های روانی اجتماعی مهارت تصمیم گیری به میزان مؤثری می تواند پیش گویی کننده میزان افسردگی در نوجوانان دانش آموز باشد.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  مهارت های زندگی، افسردگی، توانمندی های روانی اجتماعی، نوجوانان، مدارس | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 599 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (4104 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1395/12/5 | پذیرش: 1396/11/14 | انتشار: 1396/11/14
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |