بررسی ارتباط شایستگی فرهنگی، سلامت و حمایت اجتماعی با نگرش نسبت به اهدای عضو: نقش میانجی مسئولیتپذیری اجتماعی
|
لطفعلی خانی ، منصور حقیقتیان ، رضا اسماعیلی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران ، Mansour_haghighatian@yahoo.com |
|
چکیده: (4901 مشاهده) |
مقدمه: فرهنگسازی اهدای عضو از اهداف اصلی آموزش پرستاری میباشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شایستگی فرهنگی، سلامت و حمایت اجتماعی با نگرش نسبت به اهدای عضو با میانجیگری مسئولیتپذیری اجتماعی انجام گرفته است.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بر روی 369 نفر از افراد دارای کارت اهدای عضو ساکن در استانهای شمال غرب کشور (زنجان، اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی) در سال 1395 که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش به اهدای عضو Tihana و همکاران، پرسشنامه شایستگیهای فرهنگی Perng و Watson، پرسشنامه سلامت اجتماعی Keyz، مقیاس حمایت اجتماعی قاسمی پور و جهانبخش گنجه و مقیاس مسئولیتپذیری اجتماعی Mergler و Shield استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و Bootstrap از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS نسخه 22 در سطح معنیداری (05/0>P) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها حاکی از برازش مدل بوده و ارتباط مستقیم متغیرهای شایستگی فرهنگی (23/0=β و 04/0>P)، سلامت اجتماعی (70/0 =β و 01/0> P)، حمایت اجتماعی (57/0=β و 01/0> P) و مسئولیت پذیری اجتماعی (60/0= βو 001/0>P) با نگرش نسبت به اهدای عضو معنادار به دست آمد. ارتباط غیر مستقیم شایستگی فرهنگی(35/0=β و 05/0>P)، سلامت اجتماعی (35/0=β و 000/0>P) و حمایت اجتماعی (36/0=β و 001/0>P) با نگرش نسبت به اهدای عضو به واسطهی مسئولیتپذیری اجتماعی معنادار بودند (05/0>P). در مجموع 72 درصد از واریانس نگرش نسبت به اهدای عضو از طریق متغیرهای مدل پژوهش تبیین شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه به نظر میرسد با تقویت شایستگی فرهنگی، سلامت اجتماعی، حمایت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی افراد، خصوصا بیماران و همراهان، از طریق آموزشهای فردی و گروهی توسط پرستاران،،میتوان نگرش مثبت افراد نسبت به اهدای عضو را افزایش داد و نیازمندی به پیوند عضو را برطرف نمود.
|
|
واژههای کلیدی: شایستگی فرهنگی، سلامت اجتماعی، حمایت اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی، اهدای عضو |
|
متن کامل [PDF 989 kb]
(1815 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1396/7/1 | انتشار: 1396/11/14
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|