| تاثیرمداخله آموزشی بر پیشگیری از عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم: کاربرد تئوری شناختی- اجتماعی | 
								
								  | سعیده قاسمی قلعه قاسمی    ،    بهرام محبی    ،    رویا صادقی    ،    آذر طل    ،    حامد میرزایی    ،    اکبر حسن زاده    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایران ، sadeghir@tums.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (5770 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: بیماریهای قلبی عروقی، علت اصلی ابتلا، مرگ و میر و ناتوانی در سراسر دنیا هستند. با توجه به تغییر شیوهی زندگی، بسیاری از عوامل خطر بیماریهای قلبی- عروقی از دوران کودکی و نوجوانی آغاز میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از عوامل خطر بیماریهای قلبی- عروقی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر زرین شهر شهرستان لنجان سال 1394 صورت پذیرفت . روش کار:  پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی از نوع مداخلهای بود. دو دبیرستان با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل طبقهبندی شدند. 71 نفر از دانش آموزان و مادرانشان و مربی پرورشی یکی از دبیرستانها به عنوان گروه مداخله و 80 نفر از دانشآموزان و مادرانشان و مربی پرورشی دبیرستان دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برنامهی آموزشی برای دانش آموزان و مادران و مربی پرورشی گروه مداخله بر اساس تئوری شناختی اجتماعی  طراحی و اجرا شدکه علاوه بر تاکید بر بعد فردی دانش اموزان به بعد اجتماعی دانش آموزان ( مادران و مربی پرورشی دانشآموزان ) نیز تاکید داشته است و به علت این که بیشتر سازههای این تئوری در حیطه ی یادگیری نگرشی قرار داشتند بیشتر از استراتژیهای آموزشی پرسش و پاسخ و بحث گروهی در جریان آموزش استفاده گردید، برگزار شد . شش ماه پس از اتمام آموزشها دانشآموزان گروه مداخله، پرسشنامهها را تکمیل کردند. سپس دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 20 در سطح معنیداری  کمتر از 05/0 مورد بررسی قرار گرفت. از آزمونهای آماری t مستقل، t زوجی، کای اسکوئر و من – ویتنی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
 یافته ها: نتایج مطالعه، نشان داد که میانگین نمرهی هیچکدام از سازههای مدل تئوریِ شناختی- اجتماعی قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشتند.اما بعد از مداخله، میانگین نمره سازههای دانش و درک موقعیت، انتظار پیامد،  ارزشهای پیامد، خودکارآمدی، خود مدیریتی و خود کنترلی در گروه مداخله و میانگین نمرهی سازه موانع درک شده در گروه کنترل به طور معناداری بیشتر بود اما میانگین نمره سازههای محیط و حمایت اجتماعی  بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت.
 نتیجه گیری: مداخلهی آموزشی از سنین پایین در جهت پیشگیری از عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی، با استفاده از تئوری شناختی- اجتماعی میتواند در کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی- عروقی در دانش آموزان به کار رود.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  بیماری های قلبی عروقی، مدل شناختی- اجتماعی، دانش آموزان | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 1193 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (3379 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  عمومى دریافت: 1396/2/30 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار: 1396/7/22
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |