[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 26-30 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش شناختی- رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه
مسلم عباسی، رقیه سبحانی، ذبیح پیرانی، محمد حسین زارعی
دانشگاه سلمان فارسی کازرون ، abbasi@kazerunsfu.ac.ir
چکیده:   (120 مشاهده)
مقدمه: در سال­های اخیر، خستگی در جمعیت پرستاران، موضوع جالب توجه بوده و یک شکایت عمومی در میان آنها محسوب گردیده است. بنابراین به دلیل مشکلات و هزینه­های وارد شده در بهره­وری و عملکرد شغلی پرستاران استفاده از یک آموزش مؤثر و موفق برای کاهش خستگی ضروری است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی در پرستاران بخش مراقبت ویژه بود.
روش کار: این پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران زن بخش مراقبت ویژه بیمارستان­های آموزشی شهر اراک در سال ۱۳۹۶ تشکیل می‌دادند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. براساس لیست پرستاران ۴۰ نفر از میان پرستارانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه مداخله ۸ جلسه ۹۰ دقیقه­ای آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از مقیاس تأثیر خستگی فیسک (۱۹۹۴) استفاده شد. داده‌های بدست آمده از اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و توسط نرم‌افزار Spss-21 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که پس از مداخله آموزش شناختی - رفتاری مبتنی بر خستگی، تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره خستگی در ابعاد جسمانی، شناختی و اجتماعی بین پرستاران گروه آزمایش با کنترل به دست آمد (۰/۰۵>P).
نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش می‌توان از آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی برای کاهش علائم خستگی (جسمانی، شناختی و اجتماعی) پرستاران استفاده نمود.

 
واژه‌های کلیدی: پرستاران، خستگی، آموزش شناختی ـ رفتاری.
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Sobhani R, Pirani Z, zarei M H. The effectiveness of cognitive - behavioral education based on fatigue on dimensions of fatigue among Nurses of intensive care units.. 3 JNE. 2019; 8 (3) :26-30
URL: http://jne.ir/article-1-859-fa.html

عباسی مسلم، سبحانی رقیه، پیرانی ذبیح، زارعی محمد حسین. اثر بخشی آموزش شناختی- رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری . 1398; 8 (3) :26-30

URL: http://jne.ir/article-1-859-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3961