[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 45-39 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش شناختی- رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه
مسلم عباسی ، رقیه سبحانی ، ذبیح پیرانی ، محمد حسین زارعی
دانشگاه سلمان فارسی کازرون ، abbasi@kazerunsfu.ac.ir
چکیده:   (2750 مشاهده)
مقدمه: در سال­های اخیر، خستگی در جمعیت پرستاران، موضوع جالب توجه بوده و یک شکایت عمومی در میان آنها محسوب گردیده است. بنابراین به دلیل مشکلات و هزینه­های وارد شده در بهره­وری و عملکرد شغلی پرستاران استفاده از یک آموزش مؤثر و موفق برای کاهش خستگی ضروری است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی در پرستاران بخش مراقبت ویژه بود.
روش کار: این پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران زن بخش مراقبت ویژه بیمارستان­های آموزشی شهر اراک در سال ۱۳۹۶ تشکیل می‌دادند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. براساس لیست پرستاران ۴۰ نفر از میان پرستارانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه مداخله ۸ جلسه ۹۰ دقیقه­ای آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از مقیاس تأثیر خستگی فیسک (۱۹۹۴) استفاده شد. داده‌های بدست آمده از اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و توسط نرم‌افزار Spss-21 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که پس از مداخله آموزش شناختی - رفتاری مبتنی بر خستگی، تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره خستگی در ابعاد جسمانی، شناختی و اجتماعی بین پرستاران گروه آزمایش با کنترل به دست آمد (۰/۰۵>P).
نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش می‌توان از آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی برای کاهش علائم خستگی (جسمانی، شناختی و اجتماعی) پرستاران استفاده نمود.

 
واژه‌های کلیدی: پرستاران، خستگی، آموزش شناختی ـ رفتاری.
متن کامل [PDF 643 kb]   (1673 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/25 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Sobhani R, Pirani Z, zarei M H. The effectiveness of cognitive - behavioral education based on fatigue on dimensions of fatigue among Nurses of intensive care units.. 3 JNE 2019; 8 (3) :39-45
URL: http://jne.ir/article-1-859-fa.html

عباسی مسلم، سبحانی رقیه، پیرانی ذبیح، زارعی محمد حسین. اثر بخشی آموزش شناختی- رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری. 1398; 8 (3) :39-45

URL: http://jne.ir/article-1-859-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645