اثر بخشی آموزش شناختی- رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه
|
مسلم عباسی ، رقیه سبحانی ، ذبیح پیرانی ، محمد حسین زارعی |
دانشگاه سلمان فارسی کازرون ، abbasi@kazerunsfu.ac.ir |
|
چکیده: (2876 مشاهده) |
مقدمه: در سالهای اخیر، خستگی در جمعیت پرستاران، موضوع جالب توجه بوده و یک شکایت عمومی در میان آنها محسوب گردیده است. بنابراین به دلیل مشکلات و هزینههای وارد شده در بهرهوری و عملکرد شغلی پرستاران استفاده از یک آموزش مؤثر و موفق برای کاهش خستگی ضروری است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی در پرستاران بخش مراقبت ویژه بود.
روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران زن بخش مراقبت ویژه بیمارستانهای آموزشی شهر اراک در سال ۱۳۹۶ تشکیل میدادند. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. براساس لیست پرستاران ۴۰ نفر از میان پرستارانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه مداخله ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از مقیاس تأثیر خستگی فیسک (۱۹۹۴) استفاده شد. دادههای بدست آمده از اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و توسط نرمافزار Spss-21 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که پس از مداخله آموزش شناختی - رفتاری مبتنی بر خستگی، تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره خستگی در ابعاد جسمانی، شناختی و اجتماعی بین پرستاران گروه آزمایش با کنترل به دست آمد (۰/۰۵>P).
نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش میتوان از آموزش شناختی ـ رفتاری مبتنی بر خستگی برای کاهش علائم خستگی (جسمانی، شناختی و اجتماعی) پرستاران استفاده نمود.
|
|
واژههای کلیدی: پرستاران، خستگی، آموزش شناختی ـ رفتاری. |
|
متن کامل [PDF 643 kb]
(1760 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/25 | انتشار: 1398/5/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|