[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 63-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه روش آموزش حل مسئله و مشارکتی بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک
معصومه سادات موسوی ، مختار محمودی ، داود حکمت پو ، پروانه عسگری
دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده ی پرستاری و مامایی، تهران،ایران ، mahmodimokhtar85@gmail.com
چکیده:   (4606 مشاهده)

مقدمه: با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری، نیازمند استفاده از روش­هایی هستیم که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سه روش آموزشی حل مسئله، مشارکتی و رایج بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار : این پژوهش نیمه تجربی در فاصله سال­های  1394 تا 1396 در بخش­ های ویژه، بیمارستان امیرالمومنین اراک انجام شد. افراد تحت پژوهش تعداد 60 دانشجوی رشته کارشناسی پرستاری بودند که به روش تصادفی بلوک­بندی شده­ی ثابت انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم و وارد مطالعه شدند. پس از اجرای پیش­آزمون دانشجویان گروه کنترل به روش رایج و گروه­های مداخله، یک گروه به روش مشارکتی و گروه دیگر به روش حل مسئله به مدت 9 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد و پرسشنامه­های (اشپیل برگر و پژوهش­گر ساخته) تکمیل شد. در نهایت داده­ ها با نرم افزار spss نسخه 16 آمار توصیفی و  استنباطی (آنالیزواریانس، کای اسکوئر، کروسکال والیس، ویلکاکسون، تست دقیق فیشر) آنالیز شدند.
یافته ها: میانگین­ های نمره یادگیری در سه گروه آموزشی بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف معنادار آماری داشت(0001/0=p ) به گونه­ای که بعد از مداخله میانگین نمره یادگیری در روش حل مسئله و مشارکتی بالاتر از روش معمول بود.  درحالی­ که  بین میانگین رضایت در سه گروه و  اضطراب آشکار بعد از مداخله در سه گروه تفاوت آماری معنی­ داری مشاهده نشد(p>0.05) اما تفاوت آماری معنی­داری بین اضطراب نهان در سه گروه وجود داشت.
نتیجه­ گیری:  نتایج این مطالعه نشان داد که دو روش آموزش حل مسئله و مشارکتی باعث ارتقاء مهارت­های بالینی و کاهش اضطراب دانشجویان شده است؛ لذا پیشنهاد می­شود جهت ارتقاء یادگیری بالینی دانشجویان از این دو روش در آموزش بالینی  نیز استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، حل مسئله، یادگیری مشارکتی، اضطراب، رضایت مندی
متن کامل [PDF 536 kb]   (2577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/30 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mousavi M S, mahmoudi M, Hekmat pou D, Asgari P. Comparison of problem solving and participatory teaching methods on clinical learning, anxiety and satisfaction of nursing students in Arak University of Medical Sciences. 3 JNE 2018; 7 (1) :55-63
URL: http://jne.ir/article-1-871-fa.html

موسوی معصومه سادات، محمودی مختار، حکمت پو داود، عسگری پروانه. مقایسه روش آموزش حل مسئله و مشارکتی بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک. آموزش پرستاری. 1397; 7 (1) :55-63

URL: http://jne.ir/article-1-871-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645