[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 56-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت اجتماعی و خلاقیت پرستاران
شهرام رنجدوست ، لیلا علیزاده
گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران ، dr.ranjdoust@gmail.com
چکیده:   (3129 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که امروزه آموزش مهارت‌های زندگی تأثیر مهمی بر سلامت اجتماعی و خلاقیت انسان‌ها ایفا می‌کند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت اجتماعی و خلاقیت پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی پرستاران شهر تبریز است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان- کرجسای استفاده شد. بر این اساس برای جامعه‌ای با حجم ۱۲۳۰ نفر، حجم نمونه برابر ۲۹۷ نفر تعیین شد. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد. برای جمع‌آوری اطلاعات در این تحقیق از روش کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (2004) و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) می‌باشد. پس از توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها برای آزمون فرضیه‌های پژوهشی از آزمون‌های u من ویتنی و تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 19 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که پرستاران آموزش‌دیده به طور معناداری دارای سلامت اجتماعی بیشتری از پرستاران آموزش‌ندیده هستند (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه پرستاران آموزش دیده و آموزش ندیده در ابعاد خلاقیت (سیالی، انعطاف‌پذیری، بسط و ابتکار) تفاوت معناداری وجود دارد. برای متغیر سیالی سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 و برای متغیر انعطاف‌پذیری سطح معنی‌داری کمتر از 01/0 و برای متغیر بسط سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 و برای متغیر ابتکار سطح معنی‌داری کمتر از 001/0 به دست آمده است. بنابراین با توجه به میانگین‌ها (میانگین انعطاف‌‌پذیری 43/3، بسط 96/2، ابتکار 83/2 و سیالی 3/2 در گروه پرستاران آموزش دیده و میانگین انعطاف‌‌پذیری 5/2، بسط 13/2، ابتکار 03/2 و سیالی 53/1 در گروه پرستاران آموزش ندیده به دست آمده است) می‌توان گفت که پرستاران آموزش‌دیده به طور معناداری انعطاف‌پذیری، بسط، سیالی و ابتکار بیشتری از پرستاران آموزش‌ندیده دارند.
نتیجه‌گیری: پرستارانی که دوره آموزش مهارت‌های زندگی را پشت سر گذاشته‌اند به طور معناداری سلامت اجتماعی و خلاقیت بیشتری از پرستاران آموزش‌ندیده دارند. بنابراین لازم است با گنجاندن برنامه ‌آموزش مهارت‌های زندگی در دوره‌های آموزشی پرستاران به بهبود سلامت اجتماعی و رشد خلاقیت آنان کمک کرد.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، سلامت اجتماعی، خلاقیت
متن کامل [PDF 560 kb]   (1548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/6 | انتشار: 1397/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjdoust S, alizadeh L. Effect of life skills training on social health and Nurses creativity. 3 JNE 2018; 7 (3) :49-56
URL: http://jne.ir/article-1-898-fa.html

رنجدوست شهرام، علیزاده لیلا. تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت اجتماعی و خلاقیت پرستاران. آموزش پرستاری. 1397; 7 (3) :49-56

URL: http://jne.ir/article-1-898-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645