[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 31-25 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی
آسیه پشت یافته ، غلامرضا پاشا
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران ، www.asie.poshtyafte@gmail.com
چکیده:   (3563 مشاهده)
مقدمه: نخستین و مهمترین مسئله نوجوانان ناشنوا، اشکال در برقراری ارتباط است که مشکلات زیادی برای نوجوانان و خانواده­های آنان ایجاد می­کند. از این­رو بهبود ویژگی­های روانشناختی این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت­های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی انجام شد.
روش کار:پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد. از میان پسران نوجوان ناشنوای مراکز استثنایی شهر خرم­آباد نمونه­ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شد و به­طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 15 نفر)، جایگزین شدند. گروه مداخله 8 جلسه 90 دقیقه­ای آموزش مهارت­های ارتباطی دریافت کرد و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. گروه­ها پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر ((Sherer و مقیاس هراس اجتماعی کانورConnor) ) را به عنوان پیش­آزمون و پس­آزمون تکمیل کردند. در نهایت داده ­ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره  (MANCOVA)و به کمک نرم­افزار SPSS-21 تحلیل شدند.
یافته­ها: یافته­ ها نشان داد در مرحله پس­آزمون بین میانگین­های خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی گروه­های مداخله و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. به­عبارت دیگر آموزش مهارت­های ارتباطی باعث افزایش خودکارآمدی عمومی و کاهش ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی گردید (001/0P<).
نتیجه ­گیری: با توجه به تأثیر آموزش مهارت­های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی توصیه می­شود مشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش خودکارآمدی عمومی و کاهش ترس اجتماعی در نوجوانان ناشنوا استفاده کنند.


 
واژه‌های کلیدی: ترس اجتماعی، خودکارآمدی عمومی، مهارت­های ارتباطی، ناشنوایی
متن کامل [PDF 785 kb]   (2384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/7 | انتشار: 1397/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poshtyafte A, Pasha G R. Effectiveness Of Communication Skills Training On General Self-efficacy And Social Fobia In Adolescent Boys With Hearing Impairment . 3 JNE 2018; 7 (4) :25-31
URL: http://jne.ir/article-1-900-fa.html

پشت یافته آسیه، پاشا غلامرضا. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی. آموزش پرستاری. 1397; 7 (4) :25-31

URL: http://jne.ir/article-1-900-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660