دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. بیرجند، ایران. ، raesi.br881@gmail.com
چکیده: (6456 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار از جنبههای اساسی مراقبت از بیمار و یک ضرورت در سیستم بهداشتی و درمانی است. این آموزشها با هدف کمک به فرد جهت بهبود زندگی، رسیدن به حداکثر رشد جسمی روانی و تقویت اعتماد به نفس انجام میگیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند در سال 1396انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 303 نفر از بیماران بستری در بیمارستان ولیعصر (عج) و بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونهگیری سهمیهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مشخصات جمعیتشناختی و پرسشنامه ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار بود که روایی آن توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طی نامه ابلاغ شاخص های کشوری کیفیت مراقبتهای پرستاری تأیید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شده است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماریSPSS و آزمونهای آماری فریدمن، من ویتنییو و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بیشترین میانگین نمره آگاهی مربوط به بعد شناسایی پزشک معالج و پرستار (54/0±57/2) و کمترین میانگین مربوط به بعد سبک زندگی (29/0±69/0) بود. میانگین نمره آگاهی در کل در بیماران مورد مطالعه 54/3±26/14 (کمتر از متوسط) به دست آمد و نتیجه آزمون فریدمن نشان داد که میانگین نمره آگاهی در ابعاد شناسایی پزشک معالج و پرستار، شناخت بیماری، داروهای مصرفی، سبک زندگی، خودمراقبتی، پیگیری پس از ترخیص، رضایت از برنامه آموزشی ارائه شده توسط پرستار و نحوه آموزش در بیماران موردمطالعه تفاوت معنیداری دارد (001/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر ضرورت برنامهریزی مدیران در آموزش اثربخش پرستاران به بیماران و نظارت آنان و ارزیابی اثر بخشی آموزش به بیمار توسط پرستاران پیشنهاد میشود.
Raesi R, Farajzadeh Z. Evaluating the efficacy of patient-education by nurses in Birjand-based teaching hospitals in 2017. 3 JNE 2018; 7 (3) :1-7 URL: http://jne.ir/article-1-916-fa.html
رئیسی رسول، فرج زاده زهرا. ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند . آموزش پرستاری. 1397; 7 (3) :1-7