[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 1-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند
رسول رئیسی ، زهرا فرج زاده
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. بیرجند، ایران. ، raesi.br881@gmail.com
چکیده:   (660 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار از جنبه‌های اساسی مراقبت از بیمار و یک ضرورت در سیستم بهداشتی و درمانی است. این آموزش­ها با هدف کمک به فرد جهت بهبود زندگی، رسیدن به حداکثر رشد جسمی روانی و تقویت اعتماد به نفس انجام می‌گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستان‌های آموزشی شهر بیرجند در سال 1396انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 303 نفر از بیماران بستری در بیمارستان ولیعصر (عج) و بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم مشخصات جمعیت­شناختی و پرسشنامه ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار بود که روایی آن توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طی نامه ابلاغ شاخص های کشوری کیفیت مراقبت‌های پرستاری تأیید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شده است. داده‌‌ها با استفاده از نرم‌‌‌‌‌‌افزار آماریSPSS  و آزمون‌های آماری فریدمن، من ویتنی‌یو و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بیشترین میانگین نمره آگاهی مربوط به بعد شناسایی پزشک معالج و پرستار (54/0±57/2) و کمترین میانگین مربوط به بعد سبک زندگی (29/0±69/0) بود. میانگین نمره آگاهی در کل در بیماران مورد مطالعه 54/3±26/14 (کمتر از متوسط) به دست آمد و نتیجه آزمون فریدمن نشان داد که میانگین نمره آگاهی در ابعاد شناسایی پزشک معالج و پرستار،  شناخت بیماری،  داروهای مصرفی،  سبک زندگی، خودمراقبتی، پیگیری پس از ترخیص، رضایت از برنامه آموزشی ارائه شده توسط پرستار و نحوه آموزش در بیماران موردمطالعه تفاوت معنی‌داری دارد (001/0p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر ضرورت برنامه­ریزی مدیران در آموزش اثربخش پرستاران به بیماران و نظارت آنان و ارزیابی اثر بخشی آموزش به بیمار توسط پرستاران پیشنهاد می­شود.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی، بیمار، آموزش، پرستار، بیمارستان
متن کامل [PDF 749 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raesi R, Farajzadeh Z. Evaluating the efficacy of patient-education by nurses in Birjand-based teaching hospitals in 2017. 3 JNE. 2018; 7 (3) :1-7
URL: http://jne.ir/article-1-916-fa.html

رئیسی رسول، فرج زاده زهرا. ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند . آموزش پرستاری . 1397; 7 (3) :1-7

URL: http://jne.ir/article-1-916-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790