[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 41-50 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران
مهدی حبیبی، محمد غلامی فشارکی ، معصومه محمدیان
استادیار آمار زیستی ، Mohammad.gholami@modares.ac.ir
چکیده:   (32 مشاهده)
مقدمه: مهارت‌های ارتباطی ابزار مهمی در ارائه مراقبت‌های درمانی به شمار می‌رود. از این رو این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش مهارت­های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت بیماران انجام پذیرفته است.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی (تیر و شهریور ماه سال 1396) در  شهر تهران انجام پذیرفته است. در این مطالعه ابتدا 20 نفر (کادر درمان: پزشک، پرستار؛ کاردر غیردرمانی: نگهبانی و خدمات) از کارکنان شاغل در بخش اورژانس که بصورت کل شماری انتخاب شده بودند، مورد آموزش دوره مهارت های ارتباطی (2 هفته، 4 جلسه 2 ساعته) قرار گرفتند. در این مطالعه جهت ارزیابی رضایت از برخورد تعداد 32 بیمار قبل از آموزش (تیرماه) و 42 بیمار دیگر یک ماه بعد از آموزش (شهریور ماه) به 5 سوال یک پرسشنامه خودساخته پاسخ دادند. در این مطالعه جهت تجزیه و تحلیل  داده­ها از آزمون کای اسکور و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: این مطالعه بر روی 73 بیمار پذیرش شده در بخش اورژانس (46 نفر (63%)  مرد، 27 نفر  (37%) زن) انجام پذیرفته است. نتایج این مطالعه نشان دهنده­ی افزایش 18% تا 24%  رضایت بیماران از برخورد کارکنان غیردرمانی (نگهبانی و خدمات) و افزایش %17 تا 18% رضایت از برخورد  بیماران کادر درمانی (پزشک و پرستار) طی مداخله بود.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر کمتر دوره مهارت های ارتباطی در بین پرستاران و  پزشکان پیشنهاد می­شود که این دوره، با توجه به نوع برخورد پزشکان و پرستاران طراحی و بصورت مجزا در قالب کارگاه­های با امتیاز بازآموزی برای کادر درمان برگزار گردد.
واژه‌های کلیدی: ارتباط، پرستار، رضایت بیمار، کارکنان خدمات درمانی.
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

habibi M, Gholami Fesharaki M, Mohamadian M. The Effectiveness of Training Communication Skills of Emergency Medical Staff on Patients Satisfaction Attitudes. 3 JNE. 2018; 7 (3) :41-50
URL: http://jne.ir/article-1-919-fa.html

حبیبی مهدی، غلامی فشارکی محمد، محمدیان معصومه. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران. آموزش پرستاری . 1397; 7 (3) :41-50

URL: http://jne.ir/article-1-919-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752