مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری ایران با دانشکده پرستاری جانزهاپکینز
|
مهدیه آرین ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی |
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، Monir.nobahar@gmail.com |
|
چکیده: (4624 مشاهده) |
مقدمه: یکی از شیوههای پژوهش، در زمینه بازنگری و نوسازی برنامه های آموزشی، انجام پژوهشهای تطبیقی است که موضوع آن تجزیه و تحلیل و شناخت شباهتها و تفاوتهای موجود میان پدیدهها، نهادها و نظامهای آموزشی است. هدف این مطالعه مقایسه توصیفی – تطبیقی برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری ایران با دانشکده پرستاری جانزهاپکینز امریکا بود.
روش کار: در این مطالعه توصیفی – تطبیقی (1397)، دادههای مورد نیاز در باره تازهترین برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری از راه جست و جو در اینترنت و با مروری بر تاریخچه و جزئیات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری ایران و دانشکده پرستاری جانزهاپکینز کسب گردید. داده ها با استفاده از الگوی Bereday و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: توجه به نیازهای جامعه و دگرگونیهای دائم و تنوع در گرایشهای پرستاری، گزینش راهبردهای تدریس بر پایه یادگیری خودراهبر، توجه به پوشش و داشتن ظاهری حرفهای، در ایران و جانزهاپکینز مشترک بود. ولی شرایط پذیرش، اهداف، فلسفه، چشمانداز و رسالت، محتوای دروس، نقش دانش آموختگان و داشتن پرستار پرکتیشنر و فضاها و تواناییها و کارکنان اداری در ایران و جانزهاپکینر متفاوت بود.
نتیجه گیری: به کارگیری روش های غیر متمرکز برای پذیرش دانشجو، طراحی برنامه های آموزشی تکمیلی جهت تربیت مدرسین و پژوهشگران پرستاری، تمرکز بر دروس متناسب با نیاز جامعه و بیماری های شایع محل خدمت برای بهبود برنامه کارشناسی ارشد پرستاری در ایران پیشنهاد می شود.
|
|
واژههای کلیدی: ایران، جانزهاپکینز، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد پرستاری |
|
متن کامل [PDF 861 kb]
(3133 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/30 | انتشار: 1397/5/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|