[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 24-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی
محبوبه سجادی ، مریم ابراهیم آبادی ، شراره خسروی ، خاطره سیف ، فاطمه رفیعی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، mebrahimi141@gmail.com
چکیده:   (5789 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری در معرض استرس­های گوناگون از جمله مسائل آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند که می­تواند در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب داشته باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت استرس بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس در اولین تجربه بالینی دانشجویان پرستاری است.
روش کار: مطالعه نیمه تجربی  حاضر در سال 1395  در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است. دانشجویان ورودی مهرماه به عنوان گروه کنترل و دانشجویان ورودی بهمن به عنوان گروه آزمون در نظر گرفته شدند. مجموع دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش 48 نفر بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. گروه آزمون، مداخله (آموزش مدیریت استرس، 4 ساعت طی 2 روز) را دریافت نمودند. گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. میزان افسردگی، اضطراب و استرس در دو گروه، 4 روز قبل از کارآموزی و بعد از پایان کارآموزی با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 21 (DASS 21) بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 21 و آزمون­های تی مستقل، تی­زوجی، من-ویتنی و ویلکاکسون انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، میانگین نمره اضطراب و افسردگی پس از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار آماری نداشت (به ترتیب با 492/0 = p و 057/0 = p). اما میانگین نمره استرس پس از مداخله در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل به­طور معناداری کاهش یافت (به ترتیب 4/5 ± 0/6  و 12/11 ± 08/13  با 008/0 p =).  
نتیجه­ گیری: نتایج حاکی از اثربخشی برگزاری مدیریت استرس بر میزان استرس دانشجویان می­باشد. پیشنهاد می­شود که قبل و حین آموزش بالینی، برنامه­های  مدیریت استرس برای دانشجویان درنظرگرفته شود. 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری، استرس، افسردگی، اضطراب، مدیریت استرس
متن کامل [PDF 565 kb]   (3232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/3/19 | انتشار: 1397/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi M, Ebrahimabadi M, Khosravi S, Seif K, Rafiei F. The effect of stress management on the anxiety, depression and stress of nursing students in the first clinical experience. 3 JNE 2018; 7 (4) :18-24
URL: http://jne.ir/article-1-926-fa.html

سجادی محبوبه، ابراهیم آبادی مریم، خسروی شراره، سیف خاطره، رفیعی فاطمه. تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی . آموزش پرستاری. 1397; 7 (4) :18-24

URL: http://jne.ir/article-1-926-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645