تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی
|
محبوبه سجادی ، مریم ابراهیم آبادی ، شراره خسروی ، خاطره سیف ، فاطمه رفیعی  |
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، mebrahimi141@gmail.com |
|
چکیده: (6567 مشاهده) |
مقدمه: دانشجویان پرستاری در معرض استرسهای گوناگون از جمله مسائل آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند که میتواند در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب داشته باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت استرس بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس در اولین تجربه بالینی دانشجویان پرستاری است.
روش کار: مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1395 در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است. دانشجویان ورودی مهرماه به عنوان گروه کنترل و دانشجویان ورودی بهمن به عنوان گروه آزمون در نظر گرفته شدند. مجموع دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش 48 نفر بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. گروه آزمون، مداخله (آموزش مدیریت استرس، 4 ساعت طی 2 روز) را دریافت نمودند. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. میزان افسردگی، اضطراب و استرس در دو گروه، 4 روز قبل از کارآموزی و بعد از پایان کارآموزی با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 21 (DASS 21) بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 21 و آزمونهای تی مستقل، تیزوجی، من-ویتنی و ویلکاکسون انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، میانگین نمره اضطراب و افسردگی پس از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار آماری نداشت (به ترتیب با 492/0 = p و 057/0 = p). اما میانگین نمره استرس پس از مداخله در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری کاهش یافت (به ترتیب 4/5 ± 0/6 و 12/11 ± 08/13 با 008/0 p =).
نتیجه گیری: نتایج حاکی از اثربخشی برگزاری مدیریت استرس بر میزان استرس دانشجویان میباشد. پیشنهاد میشود که قبل و حین آموزش بالینی، برنامههای مدیریت استرس برای دانشجویان درنظرگرفته شود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری، استرس، افسردگی، اضطراب، مدیریت استرس |
|
متن کامل [PDF 565 kb]
(3567 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/3/19 | انتشار: 1397/7/23
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|