اثربخشی آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی به شیوه گروهی بر امید به زندگی در پرستاران
|
اشرف السادات دهقان ، زهرا چابکی نژاد ، ابوالقاسم عاصی مذنب  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران ، zahrachabokynegad@yahoo.com |
|
چکیده: (2865 مشاهده) |
مقدمه: به دلیل استر سهای ناشی از سختی کار پرستاران، بهبود ویژگ یهای روانشناختیآنها از جمله امید به زندگی ضروری به نظر می رسد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی به شیوه گروهی بر امید به زندگی در پرستاران بود.
روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران زن متأهل بیمارستان شهید صدوقی شهرستان یزد در سال 96 بود و نمونه شامل30 نفر از این جامعه بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و بهصورت اختصاص تصادفی در دوگروه آزمایش (15نفر) وکنترل (15نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی امید به زندگی اسنایدر است. ابتدا از گروههای آزمایش و کنترل پیشآزمون اخذ گردید. سپس آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی به گروه آزمایش ارائه شد. پس از اجرای دوره آموزشی بهمدت 8 جلسه 90 دقیقهای و بصورت هفتگی و گروهی از هر دوگروه پسآزمون گرفتهشد. نتایج با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات امید به زندگی دوگروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون به ترتیب 05/4 ± 2/49، 59/4 ± 33/41 و در مرحله پیش آزمون به ترتیب 24/5 ± 6/41 ، 73/4 ± 4/ 42بوده است. براساس آنالیز کوواریانس بین دوگروه از لحاظ امید به زندگی (001/0 p=) تفاوت معنیدار مشاهده میشود.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر آموزش مثبتنگری با رویکرداسلامی بهشیوه گروهی بر افزایش امید به زندگی در پرستاران، توصیه میشود با توجه به وجود مراکز مشاوره در اکثر بیمارستانها، این آموزش در قالب برنامههای مدون به پرستاران ارائه گردد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش مثبتنگری، امید به زندگی، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 833 kb]
(1446 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/4/4 | انتشار: 1398/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|