[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 91-100 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای کاهش شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری؛ مرور یکپارچه
یاسر سعید، سید طیب مرادیان، بتول نحریر، مرتضی خاقانی زاده
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، khaghanizade@bmsu.ac.ir
چکیده:   (120 مشاهده)
مقدمه:با توجه به ماهیت حرفه پرستاری، فرایند آموزش مبتنی بر دو بخش تئوری و عمل می باشد. برای تربیت پرستاران توانمند جهت ارائه مراقبت اصولی متناسب با استاندارد های سلامت، توجه به هر دو بخش ضروری است. این در حالی است که شکاف بین تئوری عمل به عنوان یکی از چالش های مطرح شده در بحث آموزش پرستاری می باشد. به طوری که رویکردهای مطالعات در حوزه آموزش پرستاری نیز متمرکز بر آسیب شناسی این چالش و ارائه راهکار مناسب می باشد.
این مطالعه با هدف تعیین شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری انجام شد.
روش کار:در این مرور یکپارچه ( Integrative Review) با استفاده ازکلید واژه های آموزش پرستاری، تئوری، عمل،  Nursing Education Theory, Practice جست و جوی وسیع منابع در پایگاه های علمیWOS, Pub med, Science Direct,  Scopus ,  ,Iranmadex ,Magiran ,SID,و موتور جست جوی Google scholar از سال 2003 تا 2018، به زبان انگلیسی و فارسی انجام شد. در نهایت 7 مقاله وارد مطالعه شدند. داده ها بر اساس روش نافل و ویتمور (2005) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها:بر اساس نتایج مطالعات، بازنگری برنامه درسی، ایجاد انگیزه، صلاحیت فرهنگی، ارتباط مناسب اساتید و دانشجویان، افزایش مهارت های تفکر انتقادی اساتید و دانشجویان، افزایش مهارت بالینی اساتید و بهره گیری از روش های مختلف تدریس، از جمله موارد پیشنهادی برای کاهش شکاف تئوری و عمل در آموزش پرستاری بودند.
نتیجه گیری:با توجه به نتایج مطالعات، اصلاح برنامه درسی، افزایش مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان و اساتید، افزایش مهارت های بالینی اساتید و استفاده از روش های مختلف تدریس، در جهت کاهش شکاف بین تئوری و عمل پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، تئوری، عمل، راهبرد
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saeid Y, Moradian S T, Nehrir B, Khaghanizade M. Strategies for reducing theory practice gap in nursing education: An Integrative Review . 3 JNE. 2019; 8 (2) :91-100
URL: http://jne.ir/article-1-930-fa.html

سعید یاسر، مرادیان سید طیب، نحریر بتول، خاقانی زاده مرتضی. راهبردهای کاهش شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری؛ مرور یکپارچه . آموزش پرستاری . 1398; 8 (2) :91-100

URL: http://jne.ir/article-1-930-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3937