| تاثیر آموزش تلفیقی منتورشیپ و گروه همتا یان بر عملکرد و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری | 
								
								  | محمدرضا شیخی      ،    مسعود فلاحی خشکناب      ،    مهدی رهگذر      | 
								
								  | تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه پرستاری ، fallahi@uswr.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (4879 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه  : آموزش و یادگیری از همتایان یک مداخله آموزشی موثر برای دانشجویان دکتری پرستاری در  محیطهای آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تلفیقی استاد(منتور) و گروه همتایان بر عملکرد تحصیلی (شامل عملکرد آموزشی + عملکرد پژوهشی)  و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی بود که با مشارکت 10نفر از دانشجویان دکتری پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شد. گروه مداخله شامل 5 نفر از دانشجویان دکتری پرستاری بودند که به همراه استاد راهنما (منتور) در جلسات مشترک گروه همتایان به مدت دو  ترم تحصیلی مشارکت داشتند. گروه شاهد نیز  5 نفر از دانشجویان دکتری پرستاری هم دوره  با گروه مداخله بودند که در جلسات مشترک گروه همتایان با مربی شرکت نمی کردند. و روش معمول (روتین) یعنی شرکت در کلاس و انجام پروژهای کلاسی برای آنها انجام می شد. پس از پایان دوره آموزش، گروه همتایان با مربی مشترک، عملکرد تحصیلی و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری مورد سنجش قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش عملکرد آموزشی و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری  استفاده شد.
 یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد شرکت در جلسات مشترک گروه همتایان بههمراه مربی (منتور) می تواند باعث ارتقای عملکرد پژوهشی و افزایش رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری شود، ولی بر عملکرد آموزشی تاثیری نداشت.
 نتیجه گیری: براساس یافتههای این مطالعه برای افزایش رضایت و عملکرد تحصیلی  دانشجویان دکتری پرستاری توجه به شیوه های ترکیبی آموزشی اجتناب ناپذیر است. آموزش از گروه همتایان با مشارکت و راهنمایی اساتید میتواند توانمندیهای علمی و پژوهشی دانشجویان را افزایش داده و منجر به توسعه عملکرد تحصیلی و کسب رضایت تحصیلی بیشتری در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شود.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  دانشجویان پرستاری، آموزش آکادمیک، رضایت، عملکرد تحصیلی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 448 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2581 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  عمومى دریافت: 1397/5/12 | انتشار: 1397/10/25
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |