تأثیر آموزش مبتنی بر شبیه سازی جراحی فیوژن ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارت های عملی دانشجویان
|
صدیقه حنانی ، آذین عرب خزاعی ، لیلا ساداتی ، آذر عرب خزاعی  |
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، azinkhazie721@gmail.com |
|
چکیده: (4971 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به پیچیدگی فرایند آموزش بالینی در موضوع جراحی تثبیت ستون فقرات، بـسیاری از دانـشجویان قـادر بـه کـسب مهارت لازم در این زمینه نیستند. این امر لزوم بکارگیری روشهای نوین و ساختارمند را در آموزش بالینی تاکید میکند. در دو دهه اخیر، استفاده از شبیه سازها در آموزش مهارتهای بالینی پیچیده ، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این پـژوهش بـاهدف تأثیر آموزش مبتنی بر شبیهسازی جراحی فیوژن پشتی ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارتهای بالینی دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. (P<0.001)
روش کار: این پژوهش مطالعهای نیمهتجربی از نوع قبل و بعد مداخله بود.که طی آن 30نفر از دانشجویان اتاق عمل ترم 8 انتخاب و تحت آموزش با شیوه شبیهسازی قرار گرفتند. قبل و بعد از آموزش، میزان دانش پایه و مهارتهای عملی آنها با استفاده از آزمون کتبی چهار گزینهای و چکلیست مشاهدهای، ارزیابی و مقایسه شد. دادهها با استفاده از آزمون ویلکاکسون، ومنویتنی، در نرم افزار SPSS نسخه22مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: آموزش مبتنی بر شبیهسازی بر میزان دانش پایه و خصوصا مهارتهای عملی دانشجویان اتاق عمل موثر بود[y1] . به طوری که اختلاف معنیداری آماری در میانگین نمرات آزمون دانش و مهارت عملی دانشجویان قبل و بعد ازآموزش مشاهده شد. (P<0.001 )
نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از این مطالعه، استفاده از آموزش به روش شبیه سازی ، شیوه ای موثر در فرایند تدریس و ارزشیابی میزان دانش و مهارتهای ضروری در جراحی اسپاینال فیوژن برای دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل میباشد. لذا بکارگیری این شیوه تدریس به کلیه مسئولان آموزشی تکنولوژیستهای اتاق عمل توصیه می شود.
|
|
واژههای کلیدی: جراحی ستون فقرات، شبیه سازی، واقعیت مجازی، تکنولوژیست اتاق عمل، مهارت بالینی |
|
متن کامل [PDF 666 kb]
(2629 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
دریافت: 1397/5/24 | انتشار: 1397/10/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|