[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 14-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر شبیه سازی جراحی فیوژن ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارت های عملی دانشجویان
صدیقه حنانی ، آذین عرب خزاعی ، لیلا ساداتی ، آذر عرب خزاعی
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، azinkhazie721@gmail.com
چکیده:   (4285 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیچیدگی فرایند آموزش بالینی در موضوع جراحی تثبیت ستون فقرات، بـسیاری از دانـشجویان قـادر بـه کـسب مهارت لازم در این زمینه نیستند. این امر لزوم بکارگیری روش­های نوین و ساختارمند را در آموزش بالینی  تاکید می­کند. در دو دهه اخیر، استفاده از شبیه سازها در آموزش مهارت­های بالینی پیچیده ، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این پـژوهش بـاهدف تأثیر آموزش مبتنی بر شبیه­سازی جراحی فیوژن پشتی ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارت­های بالینی دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. (P<0.001)
روش­ کار: این پژوهش مطالعه­ای نیمه­تجربی از نوع قبل و بعد مداخله بود.که طی آن 30نفر از دانشجویان اتاق عمل ترم 8 انتخاب و تحت آموزش با شیوه شبیه­سازی قرار گرفتند.  قبل و بعد از آموزش، میزان دانش پایه و مهارت­های عملی آنها با استفاده از آزمون کتبی چهار گزینه­ای و چک­لیست مشاهده­ای، ارزیابی و مقایسه شد. داده­ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون، ومن­ویتنی، در نرم افزار SPSS  نسخه22مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: آموزش مبتنی بر شبیه­سازی بر میزان دانش پایه و خصوصا مهارت­های عملی دانشجویان اتاق عمل موثر بود[y1] . به طوری که اختلاف معنی­داری آماری در میانگین نمرات آزمون دانش و مهارت عملی دانشجویان قبل و بعد ازآموزش مشاهده شد. (P<0.001 )
نتیجه گیری: بر­اساس نتایج حاصل از این مطالعه،  استفاده از آموزش به روش شبیه سازی ، شیوه ای موثر در فرایند تدریس و ارزشیابی میزان دانش و مهارت­های ضروری در جراحی اسپاینال فیوژن برای دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل می­باشد. لذا بکارگیری این شیوه تدریس به کلیه مسئولان آموزشی تکنولوژیست­های اتاق عمل توصیه می­ شود.
 
واژه‌های کلیدی: جراحی ستون فقرات، شبیه سازی، واقعیت مجازی، تکنولوژیست اتاق عمل، مهارت بالینی
متن کامل [PDF 666 kb]   (2334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
دریافت: 1397/5/24 | انتشار: 1397/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hannani S, arabkhazaie A, Sadati L, arabkhazaie A. The Effect of Education Based on the Spinal Fusion Surgery Simulation on the Level of Knowledge and Practical skills the 8th Students . 3 JNE 2019; 7 (5) :9-14
URL: http://jne.ir/article-1-941-fa.html

حنانی صدیقه، عرب خزاعی آذین، ساداتی لیلا، عرب خزاعی آذر. تأثیر آموزش مبتنی بر شبیه سازی جراحی فیوژن ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارت های عملی دانشجویان . آموزش پرستاری. 1397; 7 (5) :9-14

URL: http://jne.ir/article-1-941-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645