[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 9-14 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر شبیه سازی جراحی فیوژن ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارت های عملی دانشجویان
صدیقه حنانی ، آذین عرب خزاعی ، لیلا ساداتی ، آذر عرب خزاعی
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، azinkhazie721@gmail.com
چکیده:   (635 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیچیدگی فرایند آموزش بالینی در موضوع جراحی تثبیت ستون فقرات، بـسیاری از دانـشجویان قـادر بـه کـسب مهارت لازم در این زمینه نیستند. این امر لزوم بکارگیری روش­های نوین و ساختارمند را در آموزش بالینی  تاکید می­کند. در دو دهه اخیر، استفاده از شبیه سازها در آموزش مهارت­های بالینی پیچیده ، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این پـژوهش بـاهدف تأثیر آموزش مبتنی بر شبیه­سازی جراحی فیوژن پشتی ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارت­های بالینی دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. (P<0.001)
روش­ کار: این پژوهش مطالعه­ای نیمه­تجربی از نوع قبل و بعد مداخله بود.که طی آن 30نفر از دانشجویان اتاق عمل ترم 8 انتخاب و تحت آموزش با شیوه شبیه­سازی قرار گرفتند.  قبل و بعد از آموزش، میزان دانش پایه و مهارت­های عملی آنها با استفاده از آزمون کتبی چهار گزینه­ای و چک­لیست مشاهده­ای، ارزیابی و مقایسه شد. داده­ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون، ومن­ویتنی، در نرم افزار SPSS  نسخه22مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: آموزش مبتنی بر شبیه­سازی بر میزان دانش پایه و خصوصا مهارت­های عملی دانشجویان اتاق عمل موثر بود[y1] . به طوری که اختلاف معنی­داری آماری در میانگین نمرات آزمون دانش و مهارت عملی دانشجویان قبل و بعد ازآموزش مشاهده شد. (P<0.001 )
نتیجه گیری: بر­اساس نتایج حاصل از این مطالعه،  استفاده از آموزش به روش شبیه سازی ، شیوه ای موثر در فرایند تدریس و ارزشیابی میزان دانش و مهارت­های ضروری در جراحی اسپاینال فیوژن برای دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل می­باشد. لذا بکارگیری این شیوه تدریس به کلیه مسئولان آموزشی تکنولوژیست­های اتاق عمل توصیه می­ شود.
 
واژه‌های کلیدی: جراحی ستون فقرات، شبیه سازی، واقعیت مجازی، تکنولوژیست اتاق عمل، مهارت بالینی
متن کامل [PDF 666 kb]   (259 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hannani S, arabkhazaie A, Sadati L, arabkhazaie A. The Effect of Education Based on the Spinal Fusion Surgery Simulation on the Level of Knowledge and Practical skills the 8th Students . 3 JNE. 2019; 7 (5) :9-14
URL: http://jne.ir/article-1-941-fa.html

حنانی صدیقه، عرب خزاعی آذین، ساداتی لیلا، عرب خزاعی آذر. تأثیر آموزش مبتنی بر شبیه سازی جراحی فیوژن ستون فقرات بـر میزان دانش و مهـارت های عملی دانشجویان . آموزش پرستاری . 1397; 7 (5) :9-14

URL: http://jne.ir/article-1-941-fa.html



دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3903