سیر تغییرات رویکردهای آموزشی واحد درسی فارماکولوژی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی: از بیمارستان تا مرکز مهارت های دارویی
|
مهدیه آرین ، محمدباقر اوغازیان ، شبنم شاهسوند ، رامین رضایی ، محبوبه طباطبایی چهر ، رضا گنجی |
گروه داخلی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، m.oghazian@nkums.ac.ir |
|
چکیده: (3550 مشاهده) |
مقدمه: موضوع یاددهی-یادگیری فارماکولوژی برای دانشجویان پرستاری مساله بسیار مهمی است. با توجه به این مساله که کارآموزی فارماکولوژی بالینی، به عنوان یک واحد درسی جدید ارائه شده و نتایج جست و جوهای گسترده حاکی از عدم ارائه یک روش مناسب برای ارائه اثر بخش آن است، هدف از گزارش حاضر سیر فرآیند اجرایی و تغییر در رویکردهای مرتبط با این واحد درسی بالینی در دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.
روش کار: این واحد ابتدا به صورت کارآموزی سنتی ارائه می گردید؛ سپس، علاوه بر کارآموزی Log Book آموزشی و نقشه مفهومی، به کارگیری متخصص داروسازی بالینی به شیوه ارائه آن اضافه گردید و نهایتا به تأسیس مرکز مهارت های دارویی در دانشکده پرستاری و مامایی ختم گردید. تا کنون و بعد از 2 سال از راه اندازی این مرکز از فضای آموزشی ایجاد شده جهت آموزش تقریبا 250 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی پرستاری و کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، کارشناسی هوشبری، و دکترای حرفه ای پزشکی استفاده شده است.
نتیجه گیری : به نظر می رسد یکی از اهرم های ارتقا کیفیت مهارت های پرستاری تجدید نظر و نوآوری در آموزش دانشجویان است. همچنین باید محتوای آموزش های نظری و کارآموزی های آن ها ارتقا یافته تا توانایی آن ها در جهت تامین نیازمندهای واقعی جامعه افزایش یابد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، پرستاری، فارماکولوژی، واحد درسی |
|
متن کامل [PDF 661 kb]
(1641 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/28 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|