بررسی همبستگی سبکهای یادگیری با برخی ویژگیهای دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک
|
یاسین آزادمنش ، جلیل عظیمیان ، رضا ضیغمی ، حسن جهانی هاشمی |
د ع پ قزوین ، yasinazadmanesh@yahoo.com |
|
چکیده: (46555 مشاهده) |
مقدمه: شناسایی عوامل عوامل مؤثر بر یادگیری در رفع مشکلات و نارساییهای نظام آموزشی بسیار مهم و حیاتی است. یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری، سبک یادگیری است که افراد به تناسب تفاوتهای فردی خود از سبکهای متفاوتی برای یادگیری استفاده میکنند. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی سبکهای یادگیری با برخی ویژگیهای دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک (VARK) میباشد.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جمعآوری داده به وسیله پرسشنامه استاندارد وارک صورت گرفته است. میزان اعتبار پرسشنامه با استفاده از آلفا کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. انتخاب جامعه مورد مطالعه به صورت سرشماری بوده و کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند، در آن مشارکت نمودند. تعداد کل شرکتکنندگان در پژوهش 242 نفر بوده و در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی نظیر آزمون تیمستقل و کایدو استفاده شد. سطح معناداری کلیه آزمونها کمتر یا مساوی 05/0 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS v.16 استفاده شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره خام سبک جنبشی حرکتی، شنیداری، خواندنی و نوشتنی و دیداری به ترتیب معادل 63/2±16/5، 55/2±76/5، 67/2±15/6 و 34/2±36/4 بود که بالاترین میانگین مربوط به سبک خواندنی نوشتنی بود. بین جنسیت و دوره تحصیلی با تک تک سبکهای یادگیری رابطه معناداری وجود داشت (05/0≥p). وضعیت تأهل با سبک خواندنی- نوشتنی رابطه معنادار داشت (05/0≥p) و مقطع تحصیلی هم فقط با سبک جنبشی- حرکتی و دیداری رابطه معنادار داشت (05/0≥p). همچنین سبک یادگیری ترکیبی «TOTAL VARK» با هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک مطالعه رابطه معناداری نداشت (05/0≤p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، مهم است که مدرسین از تنوع سبکهای یادگیری در بین دانشجویان آگاه بوده و با انتخاب سبک مناسب با نوع یادگیری دانشجویان اثربخشی آموزشهای داده شده را ارتقا بخشند. |
|
واژههای کلیدی: سبک یادگیری، وارک، دانشجویان، پرستاری، مامایی |
|
متن کامل [PDF 1023 kb]
(3310 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1392/3/17 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|