تاثیر آموزش گروهی مقابله با افسردگی به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی پرستاران بیمارستانهای آموزشی بیرجند
|
زهرا فرج زاده ، فریدون کرامتی ، سیدعلیرضا سعادتجو ، کلثوم خزاعی |
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، feridoon.keramati@gmail.com |
|
چکیده: (2906 مشاهده) |
مقدمه: پرستاران به عنوان یکی از اعضای تیم مراقبت با استرسهای شغلی مواجه هستند تداوم این موقعیت منجر به افسردگی آنان می گردد، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی پرستاران در سال 1396 انجام شد.
روش کار:در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهدار تصادفی شده، 40 نفر از پرستاران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. پرستاران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش گروهی به روش شناختی رفتاری را دریافت کردند. پرستاران هر دو گروه پرسشنامه افسردگی بک را قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 و آزمونهای آماری t مستقل، آنالیز واریانس درون گروهی، تعقیب بنفرونی، من ویتنی یو، فریدمن و ویلکاکسون و تست دقیق فیشر در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره افسردگی در پرستاران گروه آزمایش بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن و در پرستاران گروه کنترل بلافاصله بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنیداری کاهش داشت (05/0p<) ولی میانگین تغییرات نمره افسردگی قبل و بلافاصله بعد از مداخله و همچنین قبل و دوماه بعد از مداخله در پرستاران گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معنیداری بیشتر کاهش داشته است (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، میتوان از این روش درمانی به عنوان یک فعالیت درمانی موثر در کاهش افسردگی پرستاران در جهت پیشبرد اهداف بهداشتی و مراقبتی استفاده کرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش شناختی- رفتاری، شیوه گروهی، افسردگی، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 928 kb]
(1751 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/8/3 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|