بررسی تأثیر آموزش استفاده از فرم های جدید مستندسازی مراقبت های حین عمل جراحی بر عملکرد تکنولوژیست ها و پرستاران اتاق عمل در خصوص ثبت
|
فاطمه مرکی ، مهری دوستی ایرانی ، لیلا اکبری ، اکرم اعرابی  |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، aarabiakram@gmail.com |
|
چکیده: (3690 مشاهده) |
مقدمه: مستندسازی در اتاق عمل برای مراقبت از بیمار، ارائهی مدرک و سند قانونی از مراقبتهای انجام شده و تولید اطلاعات برای اهداف پژوهشی ضروری میباشد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر آموزش استفاده از فرمهای جدید مستندسازی مراقبتهای حین عمل جراحی بر عملکرد تکنولوژیستها و پرستاران اتاق عمل در خصوص ثبت میباشد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 97 نفر از تکنولوژیستها و پرستاران اتاق عمل در دو بیمارستان شهر اصفهان در سال 1397 انجام شد. پرسنل اتاق عمل به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون، یک جلسه آموزشی یک و نیم ساعته به روش سخنرانی با موضوع استانداردهای مستندسازی در اتاق عمل و چگونگی تکمیل 5 فرم جدید مستندسازی مراقبتهای حین عمل جراحی تشکیل شد. 5 فرم مستندسازی به مدت 2 ماه مورد استفاده قرار گرفت و آموزش از طریق شبکه اجتماعی در طول دو ماه ادامه یافت و نمره ثبت نمونهها به صورت درصد بیان شد، در گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت و نمره ثبت با استفاده از پرسشنامه خودگزارشی به دست آمد.
یافته ها: در گروه آزمون، 8/90 درصد از افراد مورد بررسی، خانم بودند. رشته تحصیلی 2/89 درصد از نمونهها اتاق عمل و بقیه پرستاری بود. میانگین نمره کل حاصل از فرمهای مستندسازی مراقبت حین عمل در گروه آزمون، 19/93 با انحراف معیار 18/5 از 100 و در گروه کنترل 89/42 با انحراف معیار 07/34 از 100به دست آمد. میانگین نمره حاصل از 5 فرم مستندسازی مراقبت های حین عمل جراحی در گروه آزمون به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0 P <).
نتیجه گیری: آموزش استانداردهای مستندسازی در اتاق عمل و استفاده از فرمهایی با محتوای مناسب میتواند عملکرد پرسنل اتاق عمل را در خصوص مستندسازی افزایش دهد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، مستندسازی، اتاق عمل، مراقبت حین عمل. |
|
متن کامل [PDF 741 kb]
(2238 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
دریافت: 1397/8/18 | پذیرش: 1397/10/26 | انتشار: 1397/10/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|