[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 1-9 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقاء خودکارآمدی درک شده پرستاران با آموزش مراقبت تسکینی
فاطمه دهقانی ، معصومه برخورداری شریف آباد ، مریم صداقتی کسبخی ، حسین فلاح زاده
دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی علی ابن ابیطالب، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، barkhordary.m@gmail.com
چکیده:   (745 مشاهده)

مقدمه:.با توجه به پیشرفت‎های قابل توجه در علم مراقبتهای ویژه، امکان کمک به بیماران بسیار بدحال فراهم شده و این امر سبب افزایش طول عمر در مواردی با پیش آگهی بسیار ضعیف شده است. هدف از این مطالعه، تعیین خودکارامدی درک شده پرستاران با آموزش مراقبت تسکینی می باشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه تجربی می باشد که در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستانهای میبد و اردکان تشکیل می دادند که 80 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. مداخله شامل آموزش مفهوم مراقبت تسکینی، به مدت چهار جلسه 60 دقیقه ای بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و مقیاس خودکارامدی مراقبت تسکینی گردآوری شدند. پرسشنامه قبل و بعد از آموزش توسط نمونه ها تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSنسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی(تحلیل کواریانس تک متغیری) انجام شد.
یافته ها: میانگین سنی مشارکت کنندگان در گروه مداخله 6/38 سال و سابقه کاری 25/14 سال بود که به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. در هر دو گروه، اکثریت مشارکت کنندگان زن (85%) و دارای تحصیلات کارشناسی (5/92%) بودند که همسان بودند. میانگین نمرات خودکارآمدی درک شده و ابعاد آن، در پیش آزمون، بین دو گروه تفاوت معنادار بوده و در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود. پس از کنترل تاثیر سن، سابقه کار و نمرات پیش آزمون، با استفاده از آزمون آنکووا، مشخص شد که میانگین نمره خودکارآمدی درک شده و ابعاد آن، در گروه مداخله، به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0>P)
نتیجه گیری:یافته ها نشان داد که آموزش مراقبت تسکینی بر ارتقاءمیزان خودکارآمدی درک شده موثر بوده است. بدین ترتیب مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد مراقبت تسکینی می تواند به عنوان یک مداخله ی موثر در ارتقای خودکارامدی درک شده و ابعاد آن در پرستاران مورد استفاده قرار گیرد
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، مراقبت تسکینی، خودکارآمدی، مدیریت علائم، حمایت روانی اجتماعی، پرستار
متن کامل [PDF 301 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/10 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani F, Barkhordari-Sharifabad M, Sedaghati-kesbakhi M, Fallahzadeh H. Improving Nurses' Perceived Self-efficacy with Palliative Care Education. 3 JNE. 2020; 9 (2) :1-9
URL: http://jne.ir/article-1-1120-fa.html

دهقانی فاطمه، برخورداری شریف آباد معصومه، صداقتی کسبخی مریم، فلاح زاده حسین. ارتقاء خودکارآمدی درک شده پرستاران با آموزش مراقبت تسکینی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (2) :1-9

URL: http://jne.ir/article-1-1120-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 4227