الویت گذاری دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاری با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره
|
صابر شیری پور ، سمانه هدایتی بائی ، زهره خوش گفتار |
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گرمسار ، s.shiripour@fmgarmsar.ac.ir |
|
چکیده: (590 مشاهده) |
مقدمه: تعیین الویت نیاز آموزشی اولین گام برای برنامهریزی آموزش پرستاران و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الویت دورههای آموزش ضمن خدمت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است. تعداد 18 شرکتکننده به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از پرستاران، مدیران پرستاری، سرپرستاران و سوپروایزرهای شاغل در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل وارد مطالعه شدند. با استفاده از یک پرسشنامه، مشخصات کلیه دورههای آموزشی ضمن خدمت جمعآوری شد و بعد از حذف دوره های غیر مشترک، 21 دوره شناسایی شدند. پس از بررسی متون و مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 15 شاخص تاثیرگذار جهت انتخاب این دورهها شناسایی شدند. با استفاده از یک پرسشنامه روا و پایا، به مقایسه زوجی این معیارها نسب به یکدیگر و همچنین مقایسه زوجی بین دورهها پرداخته شد و با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، رتبهبندی دورهها هم بر اساس اهمیت و هم بر اساس ضرورت انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای Expert Choice-11 و SPSS-12 انجام شدند.
یافته ها: نتایج نشان میدهد که بر اساس اهمیت، دورههای ایمنی بیمار (078/0) و اشکال دارویی و نحوه تجویز آنها (014/0) و بر اساس ضرورت، دورههای ایمنی بیمار (091/0) و تفسیر سی تی اسکن مغز برای پرستاران (017/0) به ترتیب بالاترین و پایینترین رتبه را در هر حالت به خود اختصاص دادهاند.
نتیجه گیری: اگرچه تفاوت اندکی در رتبه برخی از دورههای شناسایی شده وجود دارد اما بطورکلی، دورههایی که رتبههای بالا را به خود اختصاص میدهند در هر دو حالت (اهمیت و ضرورت)، تقریبا یکسان میباشند. بنابراین بمنظور ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی آن برای پرستاران، برنامهریزهای دورههای ضمن خدمت و سوپروایزرهای آموزشی میتوانند ابتدا الویتگذاری دورهها را بر اساس اهمیت و ضرورت انجام داده و سپس به ترتیب اقدام به برگزاری دورهها نمایند تا برای پرستاران کاربردیتر، موثرتر و مقرون به صرفهتر باشند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش پرستاری، آموزش ضمن خدمت، تصمیمگیری، پرستاران، الویتگذاری. |
|
متن کامل [PDF 420 kb]
(232 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/10/8 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار: 1402/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|