[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 46-35 برگشت به فهرست نسخه ها
الویت گذاری دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاری با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره
صابر شیری پور ، سمانه هدایتی بائی ، زهره خوش گفتار
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گرمسار ، s.shiripour@fmgarmsar.ac.ir
چکیده:   (590 مشاهده)
مقدمه: تعیین الویت نیاز آموزشی اولین گام برای برنامه­ریزی آموزش پرستاران و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الویت دوره­های آموزش ضمن خدمت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره انجام شد.
روش­ کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است. تعداد 18 شرکت­کننده به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای از پرستاران، مدیران پرستاری، سرپرستاران و سوپروایزرهای شاغل در بیمارستان­های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل وارد مطالعه شدند. با استفاده از یک پرسشنامه، مشخصات کلیه دوره­های آموزشی ضمن خدمت جمع­آوری شد و بعد از حذف دوره­ های غیر مشترک­، 21 دوره­ شناسایی شدند. پس از بررسی متون و مصاحبه­های نیمه ساختاریافته، 15 شاخص تاثیرگذار جهت انتخاب این دوره­ها شناسایی شدند. با استفاده از یک پرسشنامه روا و پایا، به مقایسه زوجی این معیارها نسب به یکدیگر و همچنین مقایسه زوجی بین دوره­ها پرداخته شد و با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، رتبه­بندی دوره­ها هم بر اساس اهمیت و هم بر اساس ضرورت انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم­افزارهای Expert Choice-11 و SPSS-12 انجام شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان می­دهد که بر اساس اهمیت، دوره­های ایمنی بیمار (078/0) و اشکال دارویی و نحوه تجویز آنها (014/0) و بر اساس ضرورت، دوره­های ایمنی بیمار (091/0) و تفسیر سی تی اسکن مغز برای پرستاران (017/0) به ترتیب بالاترین و پایین­ترین رتبه را در هر حالت به خود اختصاص داده­اند.
نتیجه گیری: اگرچه تفاوت اندکی در رتبه برخی از دوره­های شناسایی شده وجود دارد اما بطورکلی، دوره­هایی که رتبه­های بالا را به خود اختصاص می­دهند در هر دو حالت (اهمیت و ضرورت)، تقریبا یکسان می­باشند. بنابراین بمنظور ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی آن برای پرستاران، برنامه­ریزهای دوره­های ضمن خدمت و سوپروایزرهای آموزشی می­توانند ابتدا الویت­گذاری دوره­ها را بر اساس اهمیت و ضرورت انجام داده و سپس به ترتیب اقدام به برگزاری دوره­ها نمایند تا برای پرستاران کاربردی­تر، موثرتر و مقرون به صرفه­تر باشند.  
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، آموزش ضمن خدمت، تصمیم­گیری، پرستاران، الویت­گذاری.
متن کامل [PDF 420 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/8 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiripour S, Hedayati Baei S, khoshgoftar Z. Ranking in-Service Training Courses of Nursing with Multi-Criteria Decision Making Approach. 3 JNE 2023; 12 (5) :35-46
URL: http://jne.ir/article-1-1494-fa.html

شیری پور صابر، هدایتی بائی سمانه، خوش گفتار زهره. الویت گذاری دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاری با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره. آموزش پرستاری. 1402; 12 (5) :35-46

URL: http://jne.ir/article-1-1494-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645