[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 40-54 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر
نجیبه عبادی ، شهرام رنجدوست ، محمد عظیمی
دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
چکیده:   (504 مشاهده)
مقدمه: رویکرد مبتنی بر تکلیف، یک استراتژی آموزشی است که بر یادگیری از طریق انجام وظایف تاکید دارد. در این روش فراگیر می آموزد که در موقعیتهای مختلف چگونه عمل کند و  این رویکرد مهارتهایی را آموزش می دهد که در واقع مشابه همان وظایفی هستند که فراگیر در دنیای واقعی  و در عمل با آنها روبرو می شود. بنابراین هدف این پژوهش، الگوی پیشنهادی جهت  طراحی برنامه­ درسی مبتنی بر تکلیف در کارشناسی­ ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر است.
روش کار: این پژوهش به صورت کیفی انجام گردید . بر الگوی تفسیری استوار بود و از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. 5 جلد کتاب  به عنوان نمونه آماری  انتخاب شد. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود که پردازش داده ها را در  بحث تحلیل محتوا  با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می کند. مولفه های استخراج شده به روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بررسی شد . همچنین جهت تکمیل طراحی الگوی پیشنهادی، مصاحبه ای نیمه ساختار یافته در سال97 بر روی12 نفر از متخصصان علوم تربیتی و آموزش پرستاری انجام شد و با استفاده از روش سنتز پژوهی، الگوی پیشنهادی بر اساس عناصر دهگانه اکر برای دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری طراحی گردید.
یافته­ ها: با توجه به یافته های پژوهش در زمینه مختصات و ویژگیهای عنصر مواد و منابع آموزشی، مهم ترین مولفه های طراحی برنامه درسی تکلیف محور، که شامل متنوع و جذاب، آزمایشگاههای مجهز، مطابق با نیازهای فراگیران، تلفیقی، هدفمند، کاربردی و عملیاتی، کتابهای درسی تعاملی، کارگاههای آموزشی، واحد مهارتهای بالینی، پروژه ها، امکان یادگیری بهتر، فلوچارت، کسب تجارب بالینی، شبیه سازی ها، پیوند بین تئوری و عمل، آموزش ارتباطی، تکالیف نوشتاری، جزوات آموزشی، هدفمند، تلفیقی، رویکرد پداکوژیکی انعکاس واقعیتهای جامعه، توانمندی در استفاده از مواد و منابع جدید، استفاده از تصاویر شناسایی شد.
نتیجه گیری: به منظور طراحی الگوی پیشنهادی برنامه درسی تکلیف محور از الگوی اکر استفاده شد با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که دانشجویان با تلفیق یافته­ های خود ،  انتقال و تعمیم  به محیط به یادگیری پایدار و مادام­العمر دست یابند تا اینکه بتوانند نقش خود را بعنوان یکی از سرمایه­های انسانی که با جان انسانها سرو کار دارند به نحو احسن در محیط­های کاری انجام بدهند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که نیازهای فراگیران و نیازهای واقعی جامعه شناسایی شده و با برگزاری دوره های آموزشی اساتید بالین را توانمند کرده و توانمند سازی متخصصین برنامه ریزی درسی در طراحی تکالیف کاربردی و بهره ­گیری از برنامه­ های درسی دانشگاههای پیشرو در استفاده از برنامه درسی تکلیف محور مورد توجه جدی قرارگیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، الگوی اکر، برنامه درسی مبتنی بر تکلیف، طراحی، مقطع کارشناسی ارشد
متن کامل [PDF 599 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/14 | انتشار: 1399/1/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi N, Ranjdoust S, Azimi M. Suggestion Pattern for Task-Based Curriculum design in Nursing Master’s Degree according to Aker. 3 JNE. 2020; 9 (1) :40-54
URL: http://jne.ir/article-1-1095-fa.html

عبادی نجیبه، رنجدوست شهرام، عظیمی محمد. الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر. آموزش پرستاری. 1399; 9 (1) :40-54

URL: http://jne.ir/article-1-1095-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4162