طراحی، تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری
|
ساناز فرهاد ، محمد حسن پرداختچی ، زهرا صباغیان |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، ایران ، sanaz_farhad14@yahoo.com |
|
چکیده: (3019 مشاهده) |
مقدمه: هر چه دانش و مهارتهای پرستاران با نیازهای جامعه و پیشرفتهای علمی و تغییرات فناوری، هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد، موفقیت پرستاران در کار بیشتر خواهد بود. هدف از این مقاله، طراحی، تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری است.
روش کار: نوع مطالعه ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمی است. بخش اول روش تحقیق اکتشافی و تحلیل نظریه بسترزاد بود. نمونهای به حجم 32 نفر متشکل از خبرگان آموزش به صورت نمونه گیری هدفمند در سال 1397 در بیمارستانهای وابسته به سازمان تأمین اجتماعی تهران از طریق مصاحبه باز مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل مصاحبهها و دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری صورت گرفت. مدل بدست آمده توسط هر 32 نفر اعتباریابی و مدل انتقال یادگیری تدوین گردید. در بخش دوم با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، وضعیت عوامل و مؤلفههای مدل انتقال یادگیری به محیط کار به صورت کمی در قالب پرسشنامه، در اختیار پرستاران بیمارستانهای مربوطه گذاشته شد و 274 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری تصادفی خوشهای بود. تحلیل دادهها در بخش کمی با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی (تاییدی و اکتشافی) و مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت.
یافتهها: نتایج بررسیها نشان داد که الگوی تدوین شده مشتمل بر 4 عامل اصلی، 34 مؤلفه و 136 شاخص فرعی بود. وضعیت انتقال یادگیری در بیمارستانهای مورد مطالعه با توجه به میانگین نظرات، بالاتر از 3 و در حد متوسط برآورد شد که از اعتبار قابل قبولی برخوردار است. همچنین یافتهها نشان داد که وضعیت انتقال یادگیری در بیمارستانهای وابسته به سازمان تأمین اجتماعی تهران در سطح مطلوب است و موثرترین عامل در انتقال یادگیری به محیط کار در این بیمارستانها عوامل سازمانی باضریب مسیر 59/0 و سپس به ترتیب عوامل آموزشی با ضریب مسیر 53/0، عوامل فراسازمانی با ضریب مسیر 46/0 و عوامل فردی با ضریب مسیر 30/0 شناسایی گردید. بنابراین عوامل سازمانی بیشترین تأثیر و عوامل فردی کمترین تأثیر را در انتقال یادگیری به محیط کار را داشتند.
نتیجهگیری: برای رسیدن به اثربخشی آموزشها در عملکرد پرستاران و ارتقائ عملکرد کلی بیمارستانها، سوپروایزران و مسئولان آموزشی باید به عوامل فردی، آموزشی، سازمانی و فراسازمانی که در انتقال یادگیری تأثیر دارند، توجه ویژه کنند و آموزشهای ضمن خدمت پرستاری با توجه به عوامل شناسایی شده تدوین و طراحی شود. و نیز با توجه به وضعیت انتقال یادگیری در حد متوسط در بیمارستانهای مذکور، در تدوین آموزشهای ضمن خدمت پرستاری، بر روی عاملی که بیشترین تأثیر را در انتقال یادگیری دارد (عوامل سازمانی) تمرکز شود.
|
|
واژههای کلیدی: کلیدواژهها: انتقال یادگیری، آموزشهای ضمن خدمت پرستار، تدوین طراحی و اجرای مدل |
|
متن کامل [PDF 1067 kb]
(2018 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/2/10 | انتشار: 1398/5/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|