ارزیابی اثربخشی آموزش دوره احیاء قلبی-ریوی بر اساس مدل کرک پاتریک
|
محمد حسین دهقانی ، عباسعلی دهقانی تفتی ، مهدی رعدآبادی |
علوم پزشکی یزد ، aadtafti@gmail.com |
|
چکیده: (4161 مشاهده) |
مقدمه: یکی از روش های تحقق کیفیت آموزشی در مراکز درمانی، ارزشیابی اثربخشی دوره می باشد. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین دوره ها، برگزاری دوره احیاء قلبی-ریوی برای کلیه کارکنان درمانی در سطوح مختلف می باشد.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بود که بصورت سرشماری بر روی 80 نفر از پرستاران جدیدالورود بیمارستان شهید رهنمون یزد در سال 1397 انجام شد. ارزیابی اثربخشی با مدل کرک پاتریک در 4 سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج انجام شد. ابزار مورد استفاده در هر مرحله پرسشنامه روا و پایا بود. گزارش اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 و به کمک شاخص های عددی فراوانی و درصد انجام گرفت.
یافته ها: بر اساس نتایج در سطح واکنش، میانگین سطح محتوای دوره 80/3، مدرس 78/3 و امکانات دوره 81/3 بود. میانگین و انحراف معیار سطح واکنش (40/0±79/3)، یادگیری (84/3±21/18)، رفتار (79/0±31/4) و نتایج (22/0±48/4) بود که در مجموع اثربخشی 61/85 درصد را نشان می دهد.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر اثربخشی دوره برگزار شده برای پرستاران جدیدالورود بود و به نظر می رسد مدل کرک پاتریک می تواند روشی مناسب جهت ارزشیابی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت در حیطه سلامت باشد. پیشنهاد می شود که یادگیری و مهارت های عملکردی پرستاران به صورت پیوسته و با فواصل منظم مورد ارزشیابی قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، مدل، ارزشیابی، اثربخشی، احیاء قلبی ریوی(CPR)، پرستار |
|
متن کامل [PDF 809 kb]
(3390 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/3/5 | انتشار: 1398/5/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|