:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 64-55 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت خدمات آموزشی دردانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم
لیلا کاظم نژاد ماتک ، احمد معصومی ، سیامک محبی ، مریم تبرایی ، زهرا مرادی
گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران. ، L.kazemnejad@gmail.com
چکیده:   (2848 مشاهده)
مقدمه:بررسی میزان شکاف در انتظارات و ادراکات دانشجویان جهت افزایش کیفیت خدمات آموزشی ضروری است. هدف از مطالعه حاضرنیز  بررسی  این شکاف درمعاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم می باشد.
روش کار: مطالعه توصیفی تحلیلی به روش مقطعی بر روی 286 دانشجو دارای معدل بالا در چهار رشته (پزشکی، مامایی، پرستاری و علوم آزمایشگاهی) و 35 نفراز اساتید و مدیران آموزشی با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرو کوال انجام شد. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار، آزمون تی زوجی یا ویلکاکسون و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 5 درصد با نرم افزار spss-23 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: در کل دانشجویان، میانگین انتظارات 4.42 و میانگین ادراکات 3 و شکاف بین آن 1.42- است. تفاوت معنی داری در چهار رشته وجود نداشت (817/0=P). میانگین شکاف منفی در رشته علوم آزمایشگاهی بیشتر از سایر رشته‌های تحصیلی و این نارضایتی به ترتیب در دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی کمتر می شد. در اساتید و مدیران اجرایی میانگین این شکاف 825/0- بود و اختلاف معنی داری در شکاف بین ادراکات و انتظارات بین اساتید و دانشجویان وجود داشت(05/0>P).
 میانگین شکاف منفی در بعد همدلی، ملموس، اطمینان و تضمین در دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی و در بعد پاسخگویی در دانشجویان رشته پزشکی از رتبه اول برخوردار بود.
نتیجه گیری: شکاف در انتظارات و ادراکات در چهار رشته  در بین دانشجویان  وجود داشت، اما تفاوت معنی داری نداشت و این شکاف در رشته علوم آزمایشگاهی در چهار بعد بیشتر از سایر رشته ها مطرح بود. شناخت نقاط ضعف و مثبت خدمات ارائه شده در هر گروه، ارتقاء شیوه‌های ارائه خدمات آموزشی و برقراری ارتباط اثربخش با دانشجویان برای اساتید و مدیران اجرایی و کارمندان واستفاده از نظرات سازنده دانشجویان موجب تدوین برنامه ارتقای کیفیت میگردد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، دانشجو، علوم پزشکی، مدل سروکوال
متن کامل [PDF 253 kb]   (1299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/24 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها