[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 64-55 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت خدمات آموزشی دردانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم
لیلا کاظم نژاد ماتک ، احمد معصومی ، سیامک محبی ، مریم تبرایی ، زهرا مرادی
گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران. ، L.kazemnejad@gmail.com
چکیده:   (2980 مشاهده)
مقدمه:بررسی میزان شکاف در انتظارات و ادراکات دانشجویان جهت افزایش کیفیت خدمات آموزشی ضروری است. هدف از مطالعه حاضرنیز  بررسی  این شکاف درمعاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم می باشد.
روش کار: مطالعه توصیفی تحلیلی به روش مقطعی بر روی 286 دانشجو دارای معدل بالا در چهار رشته (پزشکی، مامایی، پرستاری و علوم آزمایشگاهی) و 35 نفراز اساتید و مدیران آموزشی با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرو کوال انجام شد. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار، آزمون تی زوجی یا ویلکاکسون و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 5 درصد با نرم افزار spss-23 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: در کل دانشجویان، میانگین انتظارات 4.42 و میانگین ادراکات 3 و شکاف بین آن 1.42- است. تفاوت معنی داری در چهار رشته وجود نداشت (817/0=P). میانگین شکاف منفی در رشته علوم آزمایشگاهی بیشتر از سایر رشته‌های تحصیلی و این نارضایتی به ترتیب در دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی کمتر می شد. در اساتید و مدیران اجرایی میانگین این شکاف 825/0- بود و اختلاف معنی داری در شکاف بین ادراکات و انتظارات بین اساتید و دانشجویان وجود داشت(05/0>P).
 میانگین شکاف منفی در بعد همدلی، ملموس، اطمینان و تضمین در دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی و در بعد پاسخگویی در دانشجویان رشته پزشکی از رتبه اول برخوردار بود.
نتیجه گیری: شکاف در انتظارات و ادراکات در چهار رشته  در بین دانشجویان  وجود داشت، اما تفاوت معنی داری نداشت و این شکاف در رشته علوم آزمایشگاهی در چهار بعد بیشتر از سایر رشته ها مطرح بود. شناخت نقاط ضعف و مثبت خدمات ارائه شده در هر گروه، ارتقاء شیوه‌های ارائه خدمات آموزشی و برقراری ارتباط اثربخش با دانشجویان برای اساتید و مدیران اجرایی و کارمندان واستفاده از نظرات سازنده دانشجویان موجب تدوین برنامه ارتقای کیفیت میگردد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، دانشجو، علوم پزشکی، مدل سروکوال
متن کامل [PDF 253 kb]   (1337 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/24 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemnejad Matak L, masomi A, Mohebi S, Tabarraei M, Moradi Z. The Quality of Educational Services in Department of Medical Sciences of Islamic Azad University of Qom. 3 JNE 2020; 9 (1) :55-64
URL: http://jne.ir/article-1-1078-fa.html

کاظم نژاد ماتک لیلا، معصومی احمد، محبی سیامک، تبرایی مریم، مرادی زهرا. کیفیت خدمات آموزشی دردانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم. آموزش پرستاری. 1399; 9 (1) :55-64

URL: http://jne.ir/article-1-1078-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660