اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری
|
مریم آخوندی ، میترا کامیابی ، احمدرضا صیادی ، زهرا زین الدینی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. ، kamiabi.mm@gmail.com |
|
چکیده: (2644 مشاهده) |
مقدمه:یکی از مشکلات دانشجویان پرستاری کاهش میزان سخترویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی است. بهمنظور تعیین اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخترویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری انجام شد.
روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. نمونهی پژوهش شامل 30 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامههای سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 80دقیقهای (هفتهای یک بار) تحت درمان مدیریت ذهنآگاهی محور قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنیها با استفاده از آزمونهای خی دو، تی تست و تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد میانگین و انحرافمعیار سرسختی روانشناختی در پیش آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 53/6±30/76 و 54/6±18/77 و در پسآزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 12/7±88/102 و 15/6±68/76 بهدست آمد. همچنین میانگین و انحرافمعیار خودکارآمدی تحصیلی در پیش آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 74/5±55/65 و 74/3±33/66 و در پسآزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 12/6±82/106 و 61/3±82/65 بهدست آمد. بنابراین در گروه آزمایش نمرههای کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 >p).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش ذهن اگاهی می تواند در افزایش سخترویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پرستاری موثر باشد. بنابراین پیشنهاد میگردد با تکیه بر آموزش ذهنآگاهی، میزان سخترویی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رشتهی پرستاری را ارتقاء داد.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پرستاری، خودکارآمدی تحصیلی، سخترویی روانشناختی، ذهن آگاهی. |
|
متن کامل [PDF 269 kb]
(1539 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/3 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|