[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 41-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی استدلال اخلاقی وعوامل مرتبط با آن دردانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399
مائده قادر مرزی ، فرشید شمسایی ، لیلی تاپاک ، عفت صادقیان
دانشگاه علوم پزشکی همدان،همدان؛ ایران ، sadeghianefat@gmail.com
چکیده:   (1794 مشاهده)
مقدمه : یکی از مهارت‌های  ضروری برای  پرستاران استدلال اخلاقی می‌باشد که لازم است دانشجویان در طول تحصیل این مهارت را به‌درستی کسب کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی استدلال اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399 انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 200 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان  در سال 1399 بصورت تصادفی طبقه یی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها آزمون استدلال اخلاقی  کلبرگ که شامل 6 سناریو، الف) نوزاد دارای ناهنجاری مادرزادی شدید،ب) اجبار دارویی، پ) تقاضای بالغین نسبت به مرگ،ت) آشنا سازی پرستار جدید، ث) اشتباه دارویی و ج) افراد بیمار در مراحل آخر بیماری، می‌باشد، استفاده شد. داده ها با استفاده از  آزمون‌های توصیفی میانگین، انحراف معیار ، فراوانی و درصد و آمار استنباطی تی تست، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون با نرم‌افزار SPSS24 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها : میانگین سنی دانشجویان 5/2±0/23 سال بود. از نظر سن 60 % مرد، از نظر وضعیت تاهل93 % مجرد، و از نظر محل سکونت61 % ساکن خوابگاه ، داشتند. میانگین  و انحراف معیار نمره استدلال اخلاقی دانشجویان6/6±0/43و ملاحظات بالینی دانشجویان برابر با  3/4 ±0/19 بود. 56 % با وضعیت دشوار آشنا بودند. بین ترم‌های تحصیلی و استدلال اخلاقی همبستگی مثبت و معنی‌دار مشاهده شد (016/0= P، 17 /0 = r).
نتیجه‌گیری : بطور کلی نتایج نشان داد میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری در سطح مطلوبی نمی‌باشد و ملاحظات اخلاقی در سطح متوسط است. لذا توجه ویژه برنامه ریزان  آموزش پرستاری را می طلبد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، استدلال اخلاقی، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 239 kb]   (797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadermazi M, Shamsaei F, Tapak L, Sadeghian E. Investigation of ethical reasoning and related factors in nursing students of Hamadan University of Medical Sciences in 2020. 3 JNE 2021; 10 (2) :33-41
URL: http://jne.ir/article-1-1286-fa.html

قادر مرزی مائده، شمسایی فرشید، تاپاک لیلی، صادقیان عفت. بررسی استدلال اخلاقی وعوامل مرتبط با آن دردانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399. آموزش پرستاری. 1400; 10 (2) :33-41

URL: http://jne.ir/article-1-1286-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657