[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 39-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و استرالیا: یک مطالعه تطبیقی
زهرا طالبی ، غلامرضا محمودی شن ، حمیده منچری ، لیلا جویباری
دانشکده پرستاری و مامایی گلستان ، mahmudigh@goums.ac.ir
چکیده:   (375 مشاهده)
مقدمه: امروزه، با تحولات جهان، بازنگری برنامه­های آموزشی و حرکت به سوی آموزش تخصصی پرستاران امری اجتناب ناپذیر است. به منظور اقتباس تجارب یکی از دانشگاه­های برتر جهان، مطالعه حاضر با هدف مقایسه برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی ایران با دانشگاه Monash استرالیا، انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع مروری تطبیقی است که در سال 2024، با انتخاب یک دانشگاه برتر در جهان، از طریق جستجو در سایت QS.Com شروع شد. بعد از جمع­آوری اطلاعات، مقایسه دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Bereday در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد.
یافته­ها: با مقایسه عناصر هر دو برنامه آموزشی، تشابهات در قسمت فلسفه، رسالت و چشم­انداز و تفاوت­هایی در شرایط پذیرش، توانمندی­های مورد انتظار، واحدهای درسی و نحوه ارائه، استخراج شد. از نقاط قوت برنامه ایران، ارائه تاریخچه و سیر تکامل، فلسفه، رسالت و چشم­انداز به تفکیک رشته می­باشد و در برنامه آموزشی Monash استرالیا، روزآمد بودن و تمرکز زدایی، هیبرید بودن همه جانبه در نحوه برگزاری دوره (حضوری و آنلاین)، نحوه ارائه دروس(تمام وقت و نیمه وقت) و تنوع در مسیر ادامه تحصیل از موارد قابل ملاحظه بود. انعطاف پذیری، اثر بخشی، آموزش­ و پژوهش پاسخگو به نیاز و نوآوری به عنوان چهار اصل بسیار مهم در برنامه استرالیا بود.
نتیجه گیری: با توجه به طیف گسترده رشته پرستاری داخلی جراحی، تفکیک آن به رشته­هایی مجزا پیشنهاد می­شود، گنجاندن همکاری بین­المللی در تعریف فلسفه و ارزش­ها، توجه به نقش رهبری بالینی و انسجام برنامه آموزشی در فلسفه، رسالت، چشم­انداز، اهداف و دروس ارائه شده به منظور کسب توانمندی حرفه­ای دانشجویان پرستاری مطلوب است. تغییر در راهبردهای آموزشی با تنوع بیشتر در نحوه ارائه دوره از جمله نیمه وقت بودن پیشنهاد می­گردد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، کوریکولوم، دانشجویان، پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه
متن کامل [PDF 313 kb]   (174 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/8/16 | انتشار: 1403/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi Z, Mahmoodi Shan G R, Mancherه H, jouybar L. Comparison of the Master of Science in Nursing Curriculum for Medical Surgical Nursing in Iran and Australia: A Comparative Study. 3 JNE 2024; 13 (4) :29-39
URL: http://jne.ir/article-1-1606-fa.html

طالبی زهرا، محمودی شن غلامرضا، منچری حمیده، جویباری لیلا. مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و استرالیا: یک مطالعه تطبیقی. آموزش پرستاری. 1403; 13 (4) :29-39

URL: http://jne.ir/article-1-1606-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4703