مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و استرالیا: یک مطالعه تطبیقی
|
زهرا طالبی ، غلامرضا محمودی شن ، حمیده منچری ، لیلا جویباری  |
دانشکده پرستاری و مامایی گلستان ، mahmudigh@goums.ac.ir |
|
چکیده: (375 مشاهده) |
مقدمه: امروزه، با تحولات جهان، بازنگری برنامههای آموزشی و حرکت به سوی آموزش تخصصی پرستاران امری اجتناب ناپذیر است. به منظور اقتباس تجارب یکی از دانشگاههای برتر جهان، مطالعه حاضر با هدف مقایسه برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی ایران با دانشگاه Monash استرالیا، انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع مروری تطبیقی است که در سال 2024، با انتخاب یک دانشگاه برتر در جهان، از طریق جستجو در سایت QS.Com شروع شد. بعد از جمعآوری اطلاعات، مقایسه دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Bereday در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد.
یافتهها: با مقایسه عناصر هر دو برنامه آموزشی، تشابهات در قسمت فلسفه، رسالت و چشمانداز و تفاوتهایی در شرایط پذیرش، توانمندیهای مورد انتظار، واحدهای درسی و نحوه ارائه، استخراج شد. از نقاط قوت برنامه ایران، ارائه تاریخچه و سیر تکامل، فلسفه، رسالت و چشمانداز به تفکیک رشته میباشد و در برنامه آموزشی Monash استرالیا، روزآمد بودن و تمرکز زدایی، هیبرید بودن همه جانبه در نحوه برگزاری دوره (حضوری و آنلاین)، نحوه ارائه دروس(تمام وقت و نیمه وقت) و تنوع در مسیر ادامه تحصیل از موارد قابل ملاحظه بود. انعطاف پذیری، اثر بخشی، آموزش و پژوهش پاسخگو به نیاز و نوآوری به عنوان چهار اصل بسیار مهم در برنامه استرالیا بود.
نتیجه گیری: با توجه به طیف گسترده رشته پرستاری داخلی جراحی، تفکیک آن به رشتههایی مجزا پیشنهاد میشود، گنجاندن همکاری بینالمللی در تعریف فلسفه و ارزشها، توجه به نقش رهبری بالینی و انسجام برنامه آموزشی در فلسفه، رسالت، چشمانداز، اهداف و دروس ارائه شده به منظور کسب توانمندی حرفهای دانشجویان پرستاری مطلوب است. تغییر در راهبردهای آموزشی با تنوع بیشتر در نحوه ارائه دوره از جمله نیمه وقت بودن پیشنهاد میگردد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، کوریکولوم، دانشجویان، پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه |
|
متن کامل [PDF 313 kb]
(174 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/8/16 | انتشار: 1403/8/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|