اثربخشی درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد بر کیفیتزندگی در مدرسه دانشآموزان پسر دارای اختلال حافظه فعال
|
بهرام ایرانشهری ، فاطمه صغری کربلایی هرفته ، غلامرضا ثناگوی محرر  |
گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران |
|
چکیده: (391 مشاهده) |
مقدمه: کیفیت زندگی دانشآموزان نقش مهمی در موفقیت تحصیلی آنها ایفا میکند، بهویژه برای دانشآموزانی که با اختلال حافظه فعال مواجه هستند. بر همین اساس، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود کیفیت زندگی مدرسهای دانشآموزان پسر دارای اختلال حافظه فعال انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان پسر در دوره اول متوسطه مبتلا به اختلال حافظه فعال مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره شهر ایرانشهر در سالتحصیلی 1403-1402 بودند. طبق جدول کوهن با در نظر گرفتن توان آماری ۸۰ درصد و سطح خطای آلفای 05/0 تعداد 40 نفر از میان پسران شاغل به تحصیل در دوره اول متوسطه مبتلا به اختلال حافظهفعال مراجعهکننده به مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره شهر ایرانشهر به شیوه هدفمند انتخاب شدند که تخصیص آنها در گروههای آزمایش و کنترل 20 نفری به روش قرعه کشی انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی کلاسی Ainly و Bourke (1992) جمعآوری شدند. گروه آزمایش، طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر اساس درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین میانگین نمرات کیفیتزندگی دانشآموزان پسر دارای حافظهفعال دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (005/0 P<). بدین صورت که این درمان توانسته منجر به بهبود معنادار کیفیت زندگی در دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال حافظهفعال شود (005/0 P<). براساس ضرایب اتا، 95 درصد تفاوت در نمرات پسآزمون متغیر ماجرا مربوط به تأثیر درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد بر بهزیستی و رضایت دانشآموزان دارای اختلال حافظهفعال از تجارب مثبت و منفی در مدرسه مؤثر است، پیشنهاد میگردد این روش بهعنوان یک شیوه مؤثر مورد توجه درمانگران و متخصصین تعلیم و تربیت قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: کیفیت زندگی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، حافظه فعال، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 460 kb]
(178 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار: 1404/2/10
|
|
|
|