[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 89-80 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری خودراهبر در سال‌های مختلف تحصیلی و ارتباط آن با اضطراب و عزت نفس در دانشجویان پرستاری
احمد ایزدی ، معصومه برخورداری ، زهرا شجاعی ، مهدیه ظاهری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ، barkhordary.m@gmail.com
چکیده:   (19855 مشاهده)
مقدمه: با وجود تغییرات مداوم و پیشرفت در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و همچنین ماهیت پیچیده عملکرد بالینی در پرستاری، مهارت‌های یادگیری خودراهبر برای موفقیت دانشجویان پرستاری ضروری است. شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری خودراهبر می‌تواند به توسعه آن کمک نماید. هدف از این پژوهش تعیین میزان یادگیری خودراهبر و ارتباط آن با اضطراب و عزت نفس دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد می‌باشد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی برروی تعداد 265 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر چهار بخش، شامل مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه آمادگی برای یادگیری خودراهبر گاگلینمو، اضطراب اشپیل‌برگر و عزت نفس روزنبرگ بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (ANOVA و همبستگی پیرسون) در نرم‌افزار SPSS v.16 استفاده گردید. سطح معناداری 05/0p< در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمرات آمادگی برای یادگیری خودراهبر در تمام چهار سال تحصیلی متوسط بود. تفاوت آماری معناداری بین آمادگی برای یادگیری خودراهبر با سال تحصیلی وجود نداشت. بین یادگیری خودراهبر و اضطراب همبستگی معکوس و معناداری و در حد متوسطی وجود داشت (0001/0=p، 426/0- =r). بین یادگیری خودراهبر و عزت نفس همبستگی مستقیم وجود داشت (122/0=r، 046/0=p). نتیجه‌گیری: بنابراین، برای رشد یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری لازم است مدرسان پرستاری به کاربرد بیشتر یادگیری خودراهبر در دوره‌های پرستاری، بهبود روش‌های تدریس و ترویج یادگیری مادام‌العمر توجه داشته باشند و برای رشد این نوع یادگیری و دستیابی به اهداف آموزشی لازم است تا شرایط استرس‌زا در محیط‌های آموزش بالینی تعدیل گردد و عزت نفس کافی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نمود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری خودراهبر، یادگیری مادام‌العمر، دانشجویان پرستاری، عزت نفس، اضطراب
متن کامل [PDF 742 kb]   (2530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/3/13 | پذیرش: 1393/4/1 | انتشار: 1393/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi A, Barkhordari M, Shojai Z, Zaheri M. Self-Directed learning readiness in baccalaureate nursing students in different academic years and its relationship with anxiety and self-esteem. 3 JNE 2014; 2 (4) :80-89
URL: http://jne.ir/article-1-277-fa.html

ایزدی احمد، برخورداری معصومه، شجاعی زهرا، ظاهری مهدیه. یادگیری خودراهبر در سال‌های مختلف تحصیلی و ارتباط آن با اضطراب و عزت نفس در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1392; 2 (4) :80-89

URL: http://jne.ir/article-1-277-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660