[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 41-47 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر به‌کارگیری لوح فشرده و نمایش عملی بر مهارت اندازه‌گیری علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری
منیره متوسلیان، خدیجه نصیریانی*
استاديار گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، nasiriani@gmail.com
چکیده:   (10410 مشاهده)
مقدمه: توسعه مهارت‌های بالینی برای دانشجویان پرستاری جزء حیاتی برنامه آموزش پرستاری می‌باشد. یادگیری با کمک کامپیوتر به عنوان یک استراتژی با ارزش در تدریس و یادگیری تئوری یاد شده است اما در دروس عملی نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر لوح فشرده و نمایش عملی بر یادگیری مهارت اندازه‌گیری علایم حیاتی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع تجربی به روش قبل و بعد است که به مقایسه تأثیر دو روش آموزشی نمایش عملی و لوح فشرده بر مهارت اندازه‌گیری علایم حیاتی در دانشجویان نیمسال اول کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال90-1389 در دو گروه می‌پردازد. دانشجویان پرستاری به صورت هدفمند انتخاب و سپس به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند حجم نمونه متشکل از 35 نفر در هر گروه بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه اطلاعات فردی و مقیاس درجه‌بندی اندازه‌گیری علایم حیاتی بود که با استفاده از مصاحبه و مشاهده تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS v.16 صورت گرفت. یافته‌ها: براساس یافته‌ها میانگین نمره مهارت اندازه‌گیری نبض پس از اجرای لوح فشرده 60/5± 88/66 و پس از اجرای نمایش عملی 41/8±66/62، میانگین نمره مهارت اندازه‌گیری درجه حرارت پس از اجرای لوح فشرده 73/15±44/85 و پس از اجرای نمایش عملی 50/13±94/81، میانگین نمره سنجش تنفس پس از اجرای لوح فشرده 61/1±44/15 و پس از اجرای نمایش عملی 58/2±22/13، میانگین نمره مهارت اندازه‌گیری فشارخون پس از اجرای لوح فشرده 16/4±22/45 و پس از اجرای نمایش عملی 14/4±19/44 بود و در کل میانگین مهارت اندازه‌گیری علایم حیاتی در گروه لوح فشرده 1/27±98/212 و در گروه نمایش عملی 63/28±01/203 بود که 45/23=T، 05/0= pتفاوت معناداری داشت. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها به‌کارگیری لوح فشرده در مقایسه با نمایش عملی که به صورت معمول برای آموزش مهارت اندازه‌گیری علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری استفاده می‌شود موجب یادگیری بیشتر مهارت گردیده است بنابراین آموزش با استفاده از لوح فشرده به عنوان یک شیوه آموزشی مستقل جهت برآورده نمودن اهداف آموزشی دروس عملی همچون اندازه‌گیری علایم حیاتی پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: روش‌های آموزش، نمایش عملی، لوح فشرده، مهارت، علایم حیاتی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 643 kb]   (1011 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motevasselian M, Nasiriani K. The comparison effect of CD-ROM & demonstration method of measuring of vital sing skills in nursing students. 3 JNE. 2014; 3 (2) :41-47
URL: http://jne.ir/article-1-302-fa.html

متوسلیان منیره، نصیریانی خدیجه. مقایسه تأثیر به‌کارگیری لوح فشرده و نمایش عملی بر مهارت اندازه‌گیری علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1393; 3 (2) :41-47

URL: http://jne.ir/article-1-302-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3638