[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 60-71 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی بر شاخص‌های فیزیولوژیکی استرس و مهارت‌های ارتباطی کارکنان بیمارستان
حجت پیرزادی ، علی فتحی‌آشتیانی، محسن شکوهی‌یکتا
دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) ، h.pirzadi@ut.ac.ir
چکیده:   (10035 مشاهده)
مقدمه: سطوح بالای استرس در کارکنان بهداشتی و نقص در مهارت‌های ارتباطی این گروه می‌تواند سلامت روانی آنان را تهدید کند و موجب کاهش کارآیی شغلی‌شان شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی بر شاخص‌های فیزیولوژیکی استرس و مهارت‌های ارتباطی ِکارکنان بیمارستان انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه‌تجربی بود که با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. گروه نمونه شامل 32 نفر از کارکنان یکی از بیمارستان‌های شهر تهران بود که به‌طور تصادفی در دو گروه 16 نفره مداخله و کنترل جایگزین شدند. برنامه مداخله به‌صورت هفتگی در 4 جلسه 4 ساعته به مدت 16 ساعت روی افراد گروه مداخله اجرا شد. داده-ها با استفاده از پرسشنامه واکنش‌های فیزیولوژیکی استرس (PRS) و پرسشنامه تجدیدنظر شده مهارت‌های ارتباطی (CSTR) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از افراد هر دو گروه جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.19 و با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش شناختی- رفتاری گروهی موجب افزایش معنادار میانگین نمره مهارت‌های ارتباطی و نیز کاهش معنادار میانگین نمره شاخص‌های فیزیولوژیکی استرس در افراد گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شده است. نتیجه‌گیری: آموزش شناختی- رفتاری گروهی روشی مؤثر بر بهبود سلامت روانی کارکنان بهداشتی است که نیازمند توجه بیشتری از سوی مدیران بهداشتی و پژوهش‌گران بالینی حوزه سلامت است.
واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی- رفتاری گروهی، کارکنان بیمارستان، سلامت روانی
متن کامل [PDF 741 kb]   (1204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirzadi H, Fathi-Ashtiani A, Shokoohi-Yekta M. Effectiveness of group cognitive-behavioral training on physiological indicators and communication skills in the hospital staffs. 3 JNE. 2015; 4 (1) :60-71
URL: http://jne.ir/article-1-448-fa.html

پیرزادی حجت، فتحی‌آشتیانی علی، شکوهی‌یکتا محسن. اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی بر شاخص‌های فیزیولوژیکی استرس و مهارت‌های ارتباطی کارکنان بیمارستان. آموزش پرستاری . 1394; 4 (1) :60-71

URL: http://jne.ir/article-1-448-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764