[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 56-64 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع و تسهیل کننده های همکاری پرستاران بخش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
بهاره رضایی نیک، مریم رسولی ، خورشید وسکویی اشکوری، حمید علوی مجد، فائزه ترابی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، Rassouli.m@gmail
چکیده:   (1575 مشاهده)
مقدمه: بسیاری معتقدند که حضور فعال همکاران بالینی در امر آموزش، یکی از عوامل تسهیل کننده اهداف آموزشی به شمار می­رود. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع و عوامل تسهیل کننده همکاری پرستاران بخش، در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در بیمارستان های تهران در سال 1393 انجام گرفته است.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، 384 نمونه از بخش­هایی که دانشجویان پرستاری در آن مشغول به کارآموزی بودند، انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه­ی ویژگی­های جمعیت شناختی بود. داده‌ها با کمک نرم‌افزارSPSS  نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل گردید.
یافته‌ها: وضعیت پرستاران در ارتباط با موانع همکاری نشان داد، 1/57 درصد پرستاران موانع فردی را که مهم‌ترین آن‌ها شلوغی نوبت صبح و خستگی پرستاران است، 5/26 درصد موانع ساختاری را که مهم‌ترین آن برنامه‌ریزی ضعیف آموزشی است و 4/16 درصد موانع مدیریتی را که مهم‌ترین آن‌ها شکایت بیمار یا همراه او مبنی بر انجام امور پرستاری توسط دانشجویان را  به‌عنوان مهم‌ترین موانع دانستند. برخورداری پرستاران از دانش و مهارت کافی (21 درصد)، فراهم کردن محیط حمایت‌کننده و برنامه‌ریزی آموزشی مناسب (8/57 درصد،)، مشخص شدن شرح وظایف دانشجویان، مشخص بودن فرد پاسخگوی عملکرد دانشجویان (2/21 درصد،) مهم‌ترین عوامل تسهیل‌کننده‌ همکاری در امر آموزش از نظر پرستاران شناخته شدند.
نتیجه‌گیری: از آنجا که یکی از مشکلات و موانع موجود، مربوط به موانع فردی هست، به نظر می‌رسد کاهش یا بهبود این چالش با رفع موانع همکاری پرستاران و افزایش تسهیل‌کننده‌ها مؤثر هست؛ این امر مستلزم همکاری میان مربی، پرستاران بالینی، سوپروایزر آموزشی، سرپرستاران، مدیران پرستاری، مسؤول برنامه ریزی آموزشی و سایر مسؤولین رده‌بالای مدیریتی است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی دانشجویان، موانع، تسهیل‌کننده‌ها، پرستاران
متن کامل [PDF 610 kb]   (420 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezaei nik B, rassuli M, vaskooi eshkvari K, alavi majd H, torabi F. Evaluating the Obstacles and Facilitators of Clinical Nurses' Cooperation in Clinical Education of Nursing Students. 3 JNE. 2017; 6 (4) :56-64
URL: http://jne.ir/article-1-515-fa.html

رضایی نیک بهاره، رسولی مریم، وسکویی اشکوری خورشید، علوی مجد حمید، ترابی فائزه. بررسی موانع و تسهیل کننده های همکاری پرستاران بخش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری . آموزش پرستاری . 1396; 6 (4) :56-64

URL: http://jne.ir/article-1-515-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764