[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 44-52 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه در تاثیر تأمل بر اثربخشی تیم‌های یادگیرنده در دانشجویان پرستاری
فائزه حجتی، امیرحسین محمد داودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران ، Faezehhojati@yahoo.com
چکیده:   (4554 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر استفاده از روش یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش پزشکی و نیز پرستاری رایج شده است. اما هنوز مطالعه درباره کارایی‌ این روش، شرایط و عواملی که برای موفقیت تیم‌های یادگیرنده لازم است، ادامه دارد. این مطالعه قصد دارد تاثیر تأمل (درباره فرایندها و نتایج کار) بر روی اثربخشی تیم‌های یادگیرنده (عملکرد، یادگیری و رضایت) را با تاکید بر نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه (از جانب استاد و همتا) بررسی نماید. روش‌: در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 155 دانشجوی رشته پرستاری از دانشگاه آزاد واحد ساوه در سال تحصیلی 92-1391 به روش تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه‌های محقق ساخته در رابطه با پشتیبانی زمینه، تأمل درباره فرایندها و نتایج کار تیم و اثربخشی پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ تحلیل واریانس دوطرفه تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد اثر اصلی تأمل بر روی عملکرد، یادگیری و رضایت معنی‌دار است. اثر اصلی پشتیبانی زمینه فقط بر روی رضایت معنی‌دار است. با وجود این‌که نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه در تاثیر تأمل بر روی عملکرد، یادگیری و رضایت معنی‌دار نمی‌باشد، نمودارها نشان داد عملکرد و یادگیری افراد هنگامی‌که تأمل می‌کنند و پشتیبانی زمینه بیشتری دریافت می‌کنند، بالاتر است. بعلاوه، رضایت افراد با وجود تأمل پایین هنگامی‌که پشتیبانی زمینه بالاست، بالاتر است. نتیجه‌گیری: از این یافته‌ها نتیجه می‌شود که تیم‌ها با پشتیبانی زمینه و تأمل بالا اثربخش‌ترند، یعنی از عملکرد، یادگیری و رضایت بالاتری برخوردارند. همچنین هنگامی‌که پشتیبانی زمینه از تیم‌ها بالاست، رضایت از کار تیمی افزایش می‌یابد، حتی اگر تأمل در تیم‌ها کم باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، کار تیمی، پشتیبانی زمینه، تأمل، اثربخشی
متن کامل [PDF 374 kb]   (1290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojati F, Mohmmad Davoudi A. Investigation the role of Context Support in moderating the effects of reflection on Learning Teams’ Effectiveness in nursing students. 3 JNE. 2016; 5 (1) :44-52
URL: http://jne.ir/article-1-603-fa.html

حجتی فائزه، محمد داودی امیرحسین. بررسی نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه در تاثیر تأمل بر اثربخشی تیم‌های یادگیرنده در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1395; 5 (1) :44-52

URL: http://jne.ir/article-1-603-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921