[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 16-23 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه رویکرد مطالعه عمل فکورانه با رضایت از دوره آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 93-1392
محمدرضا نیلی، حمید عبدی
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، Habdi63@Gmail.com
چکیده:   (2876 مشاهده)

مقدمه: نوع رویکرد مطالعه و یادگیری دانشجویان، در میزان رضایت از دوره و پیشرفت تحصیلی نقش دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رویکرد مطالعه عمل فکورانه با رضایت از دوره آموزشی و پیشرفت تحصیلی انجام گرفته است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان پرستاری ترم سوم، پنجم و هفتم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و نمونه پژوهش شامل نمونه در دسترس در این مقطع زمانی(187 نفر) بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد رویکرد مطالعه عمل فکورانه متشکل از 25 سوال، و یک گویه کلی به منظور سنجش رضایت کلی از دوره، و از معدل دانشجویان برای پیشرفت تحصیلی استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضرایب همبستگی، تحلیل واریانس، و آزمون t مستقل) استفاده گردید. یافته ها: بین رویکرد مطالعه عمل فکورانه و متغیرهای پیشرفت تحصیلی و رضایت از دوره همبستگی معنی داری وجود داشت(0/001= p). این رابطه بین رضایت از دوره و پیشرفت تحصیلی نیز دیده شده است(0/001= p). یافته ها همچنین نشان داد که با بالا رفتن ترم تحصیلی، همبستگی بین مولفه های مذکور افزایش یافته است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، رشد مطالعه عمل فکورانه می تواند برای مواجهه با دشواری های نظری آموزش پرستاری و آمادگی در راستای مواجهه با پیچیدگی های محیط بالینی در پرستاران موثر باشد. بنابراین دست اندرکاران و برنامه ریزان آموزشی حوزه آموزش پرستاری می بایست با اتخاذ راهبردهای آموزشی، سعی در ارتقای این مهارتها در دانشجویان خود و ارتقای سلامت در جامعه داشته باشند

واژه‌های کلیدی: مطالعه عمل فکورانه، رضایت از دوره آموزشی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان پرستاری، محیط بالینی، سلامت
متن کامل [PDF 191 kb]   (1236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nilli M, Abdi H. The study of the relationship study approach to deliberative practice and Course satisfaction and academic achievement among Isfahan University of Medical Sciences nursing students at the 2013-2014 academic year University of Medical Sciences. 3 JNE. 2016; 5 (2) :16-23
URL: http://jne.ir/article-1-647-fa.html

نیلی محمدرضا، عبدی حمید. رابطه رویکرد مطالعه عمل فکورانه با رضایت از دوره آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 93-1392. آموزش پرستاری . 1395; 5 (2) :16-23

URL: http://jne.ir/article-1-647-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764