[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 33-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان
منصوره کلهر ، گلنار مهران
- مرکز مشاوره آموزش‌وپرورش شهریار، تهران، ایران ، mn_kalhor@yahoo.com
چکیده:   (2128 مشاهده)

مقدمه: نقشه مفهومی ابزاری ترسیمی برای سازمان‌دهی و ارائه دانش است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان انجام گرفت.

روش کار: این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 61 دانش‌آموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای سنجش یادگیری معنی‌دار و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود. سؤال‌های آزمون بر اساس طبقه‌بندی حوزه شناختی بلوم (Bloom) تهیه شدند. از سؤال‌های نقشه مفهومی و سؤال‌های سطوح (تحلیل، ترکیب و ارزیابی) برای سنجش یادگیری معنی­دار استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل و با نرم‌افزار Spss نسخه 5/11تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد استراتژی نقشه مفهومی باعث افزایش یادگیری درس زبان انگلیسی (026/0= p) و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب انگلیسی (0001/0p=) در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش تأثیر مثبت نقشه مفهومی بر پیشرفت و یادگیری معنادار خواندن و درک مطلب انگلیسی دانش آموزان را نشان داد. توصیه می‌شود دانش آموزان با به‌کارگیری نقشه مفهومی موجب عمیق‌تر شدن یادگیری و پیشرفت تحصیلی خود شوند و مجریان، مربیان حوزه آموزش از نقشه مفهومی به‌عنوان استراتژی تدریس، تکلیف یادگیری و ابزار ارزشیابی در آموزش استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، یادگیری معنی‌دار، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 659 kb]   (1063 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kalhor M, mehran G. The impact of concept mapping strategy on academic achievement and meaningful learning of English reading comprehension in students. 3 JNE. 2017; 6 (1) :33-40
URL: http://jne.ir/article-1-670-fa.html

کلهر منصوره، مهران گلنار. تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان. آموزش پرستاری . 1396; 6 (1) :33-40

URL: http://jne.ir/article-1-670-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742