[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 40-32 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان دستیابی به مهارت‌های بالینی پرستاری داخلی-جراحی از دید دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392
شهربانو طالبی ، هادی شهرآبادی ، امین رضوانی ، محدثه محسن پور
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، shtalebi12@yahoo.com
چکیده:   (5038 مشاهده)

مقدمه: ارزشیابی مهارت‌های بالینی کسب شده توسط دانشجویان از مسائل مهم آموزش پرستاری است، خودارزیابی وسیله مفیدی برای تعیین صلاحیت‌ها می‌باشد که با رفع نواقص، توسعه حرفه‌ای را به دنبال دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان دستیابی به مهارت‌های بالینی پرستاری داخلی-جراحی از دید دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 انجام شد.

روش کار: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 70 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و 190 گزینه 4 رتبه‌ای در خصوص مهارت‌های بالینی پرستاری داخلی-جراحی بود. داده‌ها با نرم افزار SPSS ویرایش 20 و آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین کلی نمرات 35/75 ± 05/360 از 570 بود که در سطح خوب گزارش شد، که در این میان 4/11 درصد از دانشجویان مهارت خود را در سطح عالی، 7/75 درصد و 9/12 درصد به ترتیب مهارت خود را در سطح خوب و متوسط گزارش کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه معناداری بین نمره دستیابی به مهارت‌های بالینی پرستاری داخلی-جراحی با جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت بومی و غیر بومی بودن، میزان علاقه به رشته پرستاری و محل سکونت وجود ندارد (05/0 < P).

نتیجه گیری: گرچه دانشجویان کسب مهارت‌های بالینی را در اکثر موارد خوب و عالی گزارش کردند، ولی تعداد مواردی که دانشجویان با آن برخورد نداشته و یا کسب مهارت ضعیف اعلام شد، کم نبود. در این خصوص اتخاذ تدابیری جهت استفاده بیشتر از محیط‌های بالینی آموزشی و فراهم کردن فرصتی برای تمرین بیشتر توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌ها، بالینی، پرستاری، دانشجویان، خودارزیابی
متن کامل [PDF 709 kb]   (2430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/19 | پذیرش: 1395/7/19 | انتشار: 1395/7/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi S, Shahrabadi H, Rezvani A, Mohsenpour M. Senior Year Nursing Students' Viewpoints Regarding Access to Clinical Nursing Skills at Medical and Surgical Units in Sabzevar University of Medical Sciences. 3 JNE 2016; 5 (3) :32-40
URL: http://jne.ir/article-1-688-fa.html

طالبی شهربانو، شهرآبادی هادی، رضوانی امین، محسن پور محدثه. میزان دستیابی به مهارت‌های بالینی پرستاری داخلی-جراحی از دید دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392. آموزش پرستاری. 1395; 5 (3) :32-40

URL: http://jne.ir/article-1-688-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660