[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 56-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری
نرگس زمانی ، علی برهمند، مهران فرهادی
دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران ، n.zamani1367@yahoo.com
چکیده:   (1101 مشاهده)
مقدمه: اختلالات‌‌ اضطرابی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستند که به گونه‌ای بحرانی در میان دانشجویان افزایش یافته است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله در کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری بود.
روش‌کار: پژوهش حاضر پژوهشی نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 93-1392 بود. از این بین، 83 نفر به صورت تصادفی انتخاب و آزمون اضطراب کتل روی آن­ها اجرا گردید. سپس 36 نفر از دانشجویانی که در این مقیاس حداقل نمره 40 را کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به صورت گروهی در 8 جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند و گروه کنترل تحت هیچ آموزشی قرار نگرفتند. پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش، مجدداً دو گروه در پس آزمون ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون t گروه‌های مستقل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اضطراب در گروه مداخله کاهش معنی‌داری داشت(001/0 >p).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای حل مسئله میتواند به عنوان مداخله در جهت تعدیل اضطراب مورد استفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مهارت حل مسئله، اضطراب، دانشجویان
متن کامل [PDF 376 kb]   (459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani N, Barahmand A, Farhadi M. The effects of problem-solving training in reducing anxiety among a group of nursing students. 3 JNE. 2017; 6 (3) :56-61
URL: http://jne.ir/article-1-794-fa.html

زمانی نرگس، برهمند علی، فرهادی مهران. بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1396; 6 (3) :56-61

URL: http://jne.ir/article-1-794-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3705