اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تعارض کار و خانواده پرستاران متاهل
|
عبدالله شفیع آبادی ، مجتبی حقانی زمیدانی ، حسین سلیمی بجستانی ، رضا قاسمی جوبنه  |
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، m.haghani69@yahoo.com |
|
چکیده: (4721 مشاهده) |
مقدمه: پرستاران همانند سایر مشاغل، تعارض کار- خانواده را در ارتباط با مسئولیت های کاری و خانوادگی خود تجربه میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش تعارض کار – خانواده پرستاران متاهل بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران متاهل بیمارستان تریتا در شهر تهران در سال 1395 تشکیل میدادند. 22 پرستار با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (11 نفر برای هر گروه). گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش ذهنآگاهی به شیوه گروهی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس تعارض کار- خانواده رستگارخالد استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش ذهنآگاهی بهطور معناداری موجب کاهش "تعارض کار و خانواده" در پرستاران متاهل شده است (001/0>P).
نتیجه گیری:بر اساس یافته های پژوهش توصیه میشود با آموزش مهارتهای ذهنآگاهی برای پرستاران، میزان تعارضات کار و خانواده به طور معناداری کاسته شود.
|
|
واژههای کلیدی: ذهنآگاهی، تعارض کار و خانواده، پرستار. |
|
متن کامل [PDF 870 kb]
(2828 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/5 | انتشار: 1397/10/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|