[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 55-63 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه روش آموزش حل مسئله و مشارکتی بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک
معصومه سادات موسوی، مختار محمودی ، داود حکمت پو، پروانه عسگری
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده ی پرستاری و مامایی، تهران،ایران ، mahmodimokhtar85@gmail.com
چکیده:   (351 مشاهده)

مقدمه: با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری، نیازمند استفاده از روش­هایی هستیم که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سه روش آموزشی حل مسئله، مشارکتی و رایج بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار : این پژوهش نیمه تجربی در فاصله سال­های  1394 تا 1396 در بخش­ های ویژه، بیمارستان امیرالمومنین اراک انجام شد. افراد تحت پژوهش تعداد 60 دانشجوی رشته کارشناسی پرستاری بودند که به روش تصادفی بلوک­بندی شده­ی ثابت انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم و وارد مطالعه شدند. پس از اجرای پیش­آزمون دانشجویان گروه کنترل به روش رایج و گروه­های مداخله، یک گروه به روش مشارکتی و گروه دیگر به روش حل مسئله به مدت 9 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد و پرسشنامه­های (اشپیل برگر و پژوهش­گر ساخته) تکمیل شد. در نهایت داده­ ها با نرم افزار spss نسخه 16 آمار توصیفی و  استنباطی (آنالیزواریانس، کای اسکوئر، کروسکال والیس، ویلکاکسون، تست دقیق فیشر) آنالیز شدند.
یافته ها: میانگین­ های نمره یادگیری در سه گروه آموزشی بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف معنادار آماری داشت(0001/0=p ) به گونه­ای که بعد از مداخله میانگین نمره یادگیری در روش حل مسئله و مشارکتی بالاتر از روش معمول بود.  درحالی­ که  بین میانگین رضایت در سه گروه و  اضطراب آشکار بعد از مداخله در سه گروه تفاوت آماری معنی­ داری مشاهده نشد(p>0.05) اما تفاوت آماری معنی­داری بین اضطراب نهان در سه گروه وجود داشت.
نتیجه­ گیری:  نتایج این مطالعه نشان داد که دو روش آموزش حل مسئله و مشارکتی باعث ارتقاء مهارت­های بالینی و کاهش اضطراب دانشجویان شده است؛ لذا پیشنهاد می­شود جهت ارتقاء یادگیری بالینی دانشجویان از این دو روش در آموزش بالینی  نیز استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، حل مسئله، یادگیری مشارکتی، اضطراب، رضایت مندی
متن کامل [PDF 536 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mousavi M S, mahmoudi M, Hekmat pou D, Asgari P. Comparison of problem solving and participatory teaching methods on clinical learning, anxiety and satisfaction of nursing students in Arak University of Medical Sciences. 3 JNE. 2018; 7 (1) :55-63
URL: http://jne.ir/article-1-871-fa.html

موسوی معصومه سادات، محمودی مختار، حکمت پو داود، عسگری پروانه. مقایسه روش آموزش حل مسئله و مشارکتی بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک. آموزش پرستاری . 1397; 7 (1) :55-63

URL: http://jne.ir/article-1-871-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742