[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 33-28 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران
مهدی حبیبی ، محمد غلامی فشارکی ، معصومه محمدیان
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، Mohammad.gholami@modares.ac.ir
چکیده:   (4180 مشاهده)
مقدمه: مهارت‌های ارتباطی ابزار مهمی در ارائه مراقبت‌های درمانی به شمار می‌رود. از این رو این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش مهارت­های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت بیماران انجام پذیرفته است.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی (تیر و شهریور ماه سال 1396) در  شهر تهران انجام پذیرفته است. در این مطالعه ابتدا 20 نفر (کادر درمان: پزشک، پرستار؛ کاردر غیردرمانی: نگهبانی و خدمات) از کارکنان شاغل در بخش اورژانس که بصورت کل شماری انتخاب شده بودند، مورد آموزش دوره مهارت های ارتباطی (2 هفته، 4 جلسه 2 ساعته) قرار گرفتند. در این مطالعه جهت ارزیابی رضایت از برخورد تعداد 32 بیمار قبل از آموزش (تیرماه) و 42 بیمار دیگر یک ماه بعد از آموزش (شهریور ماه) به 5 سوال یک پرسشنامه خودساخته پاسخ دادند. در این مطالعه جهت تجزیه و تحلیل  داده­ها از آزمون کای اسکور و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: این مطالعه بر روی 73 بیمار پذیرش شده در بخش اورژانس (46 نفر (63%)  مرد، 27 نفر  (37%) زن) انجام پذیرفته است. نتایج این مطالعه نشان دهنده­ی افزایش 18% تا 24%  رضایت بیماران از برخورد کارکنان غیردرمانی (نگهبانی و خدمات) و افزایش %17 تا 18% رضایت از برخورد  بیماران کادر درمانی (پزشک و پرستار) طی مداخله بود.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر کمتر دوره مهارت های ارتباطی در بین پرستاران و  پزشکان پیشنهاد می­شود که این دوره، با توجه به نوع برخورد پزشکان و پرستاران طراحی و بصورت مجزا در قالب کارگاه­های با امتیاز بازآموزی برای کادر درمان برگزار گردد.
واژه‌های کلیدی: ارتباط، پرستار، رضایت بیمار، کارکنان خدمات درمانی.
متن کامل [PDF 627 kb]   (2974 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/2/27 | انتشار: 1397/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

habibi M, Gholami Fesharaki M, Mohamadian M. The Effectiveness of Training Communication Skills of Emergency Medical Staff on Patients Satisfaction Attitudes. 3 JNE 2018; 7 (3) :28-33
URL: http://jne.ir/article-1-919-fa.html

حبیبی مهدی، غلامی فشارکی محمد، محمدیان معصومه. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران. آموزش پرستاری. 1397; 7 (3) :28-33

URL: http://jne.ir/article-1-919-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660