اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران
|
مهدی حبیبی ، محمد غلامی فشارکی ، معصومه محمدیان |
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، Mohammad.gholami@modares.ac.ir |
|
چکیده: (4180 مشاهده) |
مقدمه: مهارتهای ارتباطی ابزار مهمی در ارائه مراقبتهای درمانی به شمار میرود. از این رو این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت بیماران انجام پذیرفته است.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی (تیر و شهریور ماه سال 1396) در شهر تهران انجام پذیرفته است. در این مطالعه ابتدا 20 نفر (کادر درمان: پزشک، پرستار؛ کاردر غیردرمانی: نگهبانی و خدمات) از کارکنان شاغل در بخش اورژانس که بصورت کل شماری انتخاب شده بودند، مورد آموزش دوره مهارت های ارتباطی (2 هفته، 4 جلسه 2 ساعته) قرار گرفتند. در این مطالعه جهت ارزیابی رضایت از برخورد تعداد 32 بیمار قبل از آموزش (تیرماه) و 42 بیمار دیگر یک ماه بعد از آموزش (شهریور ماه) به 5 سوال یک پرسشنامه خودساخته پاسخ دادند. در این مطالعه جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کای اسکور و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: این مطالعه بر روی 73 بیمار پذیرش شده در بخش اورژانس (46 نفر (63%) مرد، 27 نفر (37%) زن) انجام پذیرفته است. نتایج این مطالعه نشان دهندهی افزایش 18% تا 24% رضایت بیماران از برخورد کارکنان غیردرمانی (نگهبانی و خدمات) و افزایش %17 تا 18% رضایت از برخورد بیماران کادر درمانی (پزشک و پرستار) طی مداخله بود.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر کمتر دوره مهارت های ارتباطی در بین پرستاران و پزشکان پیشنهاد میشود که این دوره، با توجه به نوع برخورد پزشکان و پرستاران طراحی و بصورت مجزا در قالب کارگاههای با امتیاز بازآموزی برای کادر درمان برگزار گردد. |
|
واژههای کلیدی: ارتباط، پرستار، رضایت بیمار، کارکنان خدمات درمانی. |
|
متن کامل [PDF 627 kb]
(2974 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/2/27 | انتشار: 1397/5/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|