:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 47-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه
رحیم بقایی ، لیلا مختاری ، فریبا حسین زادگان ، سعدی میهن دوست
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، l.mokhtary@gmail.com
چکیده:   (3484 مشاهده)

مقدمه: درآموزش دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب در دانش آموختگان است. در کلیه جوامع، اهداف آموزشی به همدیگر شباهت دارند، ولی برنامه ریزی­ها با سنت­ها و فرهنگ­های هر یک از جوامع ارتباط پیدا می­کند. مقایسه نظام­های مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی می­گردد؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تطبیقی به روش Beredy (1964) در سال 1396 انجام شد. برای دست­یابی به جزئیات کامل برنامه آموزشی و لیست واحدهای درسی به تفضیل، سایت وزارت بهداشت ایران، سایت چندین دانشکده پرستاری در ایران، اردن و ترکیه مورد استفاده قرار گرفت. برای دست­یابی به بعضی اطلاعات مورد نیاز، جستجوی اینترنتی از متون فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژه­های کارشناسی ارشد پرستاری، آموزش پرستاری، کوریکولوم، کیفیت آموزش، ایران، اردن و ترکیه، در سال­های 2007 تا 2017 انجام شد. اطلاعات موردنیاز جمع آوری شده و با استفاده از مدل چهار مرحله­ای Beredy توصیف، تفسیر، هم­جواری و مقایسه، تطبیق برنامه­ها انجام شد. مقایسه در حیطه­های زمان شروع آموزش دانشگاهی، رسالت دانشکده­ها و هدف از آموزش فراگیران، شرایط ورود، تعداد واحدها، گرایش­ها و نقش اعضای هیات علمی بود.
یافته ها: برنامه کارشناسی ارشد در هر سه کشور دارای رسالت، اهداف و وظایف شغلی مشخص می­باشد. شرایط ورود در ایران و ترکیه شامل قبولی در آزمون ورودی و داشتن مدرک کارشناسی پرستاری می­باشد و در ترکیه مصاحبه نیز صورت می گیرد. در اردن، داوطلبین باید شرایط، اولویت­ها، ظرفیت پذیرش و برنامه­ها را در سایت دانشکده کنترل نموده و در صورت فراهم بودن شرایط، در این مقطع تحصیل نمایند. درترکیه امکان گذراندن دوره بصورت پاره وقت و در شیفت عصر نیز فراهم می­باشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر،  پیشنهاد می­شود جهت بهبود کیفیت آموزشی دوره در ایران، توجه به سوابق بالینی، انجام مصاحبه قبل از ورود به دوره، برگزاری دوره­های پاره وقت و اضافه نمودن بعضی از گرایش­ها با توجه به نیازهای جامعه، لحاظ شود.
 

واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد پرستاری، مدل بردی، ایران، اردن، ترکیه
متن کامل [PDF 532 kb]   (2165 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/12 | انتشار: 1397/7/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها