دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، l.mokhtary@gmail.com
چکیده: (3484 مشاهده)
مقدمه: درآموزش دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب در دانش آموختگان است. در کلیه جوامع، اهداف آموزشی به همدیگر شباهت دارند، ولی برنامه ریزیها با سنتها و فرهنگهای هر یک از جوامع ارتباط پیدا میکند. مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی میگردد؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تطبیقی به روش Beredy (1964) در سال 1396 انجام شد. برای دستیابی به جزئیات کامل برنامه آموزشی و لیست واحدهای درسی به تفضیل، سایت وزارت بهداشت ایران، سایت چندین دانشکده پرستاری در ایران، اردن و ترکیه مورد استفاده قرار گرفت. برای دستیابی به بعضی اطلاعات مورد نیاز، جستجوی اینترنتی از متون فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژههای کارشناسی ارشد پرستاری، آموزش پرستاری، کوریکولوم، کیفیت آموزش، ایران، اردن و ترکیه، در سالهای 2007 تا 2017 انجام شد. اطلاعات موردنیاز جمع آوری شده و با استفاده از مدل چهار مرحلهای Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامهها انجام شد. مقایسه در حیطههای زمان شروع آموزش دانشگاهی، رسالت دانشکدهها و هدف از آموزش فراگیران، شرایط ورود، تعداد واحدها، گرایشها و نقش اعضای هیات علمی بود.
یافته ها: برنامه کارشناسی ارشد در هر سه کشور دارای رسالت، اهداف و وظایف شغلی مشخص میباشد. شرایط ورود در ایران و ترکیه شامل قبولی در آزمون ورودی و داشتن مدرک کارشناسی پرستاری میباشد و در ترکیه مصاحبه نیز صورت می گیرد. در اردن، داوطلبین باید شرایط، اولویتها، ظرفیت پذیرش و برنامهها را در سایت دانشکده کنترل نموده و در صورت فراهم بودن شرایط، در این مقطع تحصیل نمایند. درترکیه امکان گذراندن دوره بصورت پاره وقت و در شیفت عصر نیز فراهم میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود جهت بهبود کیفیت آموزشی دوره در ایران، توجه به سوابق بالینی، انجام مصاحبه قبل از ورود به دوره، برگزاری دورههای پاره وقت و اضافه نمودن بعضی از گرایشها با توجه به نیازهای جامعه، لحاظ شود.