دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، l.mokhtary@gmail.com
چکیده: (3469 مشاهده)
مقدمه: درآموزش دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب در دانش آموختگان است. در کلیه جوامع، اهداف آموزشی به همدیگر شباهت دارند، ولی برنامه ریزیها با سنتها و فرهنگهای هر یک از جوامع ارتباط پیدا میکند. مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی میگردد؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تطبیقی به روش Beredy (1964) در سال 1396 انجام شد. برای دستیابی به جزئیات کامل برنامه آموزشی و لیست واحدهای درسی به تفضیل، سایت وزارت بهداشت ایران، سایت چندین دانشکده پرستاری در ایران، اردن و ترکیه مورد استفاده قرار گرفت. برای دستیابی به بعضی اطلاعات مورد نیاز، جستجوی اینترنتی از متون فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژههای کارشناسی ارشد پرستاری، آموزش پرستاری، کوریکولوم، کیفیت آموزش، ایران، اردن و ترکیه، در سالهای 2007 تا 2017 انجام شد. اطلاعات موردنیاز جمع آوری شده و با استفاده از مدل چهار مرحلهای Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامهها انجام شد. مقایسه در حیطههای زمان شروع آموزش دانشگاهی، رسالت دانشکدهها و هدف از آموزش فراگیران، شرایط ورود، تعداد واحدها، گرایشها و نقش اعضای هیات علمی بود.
یافته ها: برنامه کارشناسی ارشد در هر سه کشور دارای رسالت، اهداف و وظایف شغلی مشخص میباشد. شرایط ورود در ایران و ترکیه شامل قبولی در آزمون ورودی و داشتن مدرک کارشناسی پرستاری میباشد و در ترکیه مصاحبه نیز صورت می گیرد. در اردن، داوطلبین باید شرایط، اولویتها، ظرفیت پذیرش و برنامهها را در سایت دانشکده کنترل نموده و در صورت فراهم بودن شرایط، در این مقطع تحصیل نمایند. درترکیه امکان گذراندن دوره بصورت پاره وقت و در شیفت عصر نیز فراهم میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود جهت بهبود کیفیت آموزشی دوره در ایران، توجه به سوابق بالینی، انجام مصاحبه قبل از ورود به دوره، برگزاری دورههای پاره وقت و اضافه نمودن بعضی از گرایشها با توجه به نیازهای جامعه، لحاظ شود.
Baghaee R, Mokhtari L, Hosseinzadegan F, Mihandoost S.
Comparison study of master of nursing curriculum in Iran, Turkey and Jordan
. 3 JNE 2018; 7 (4) :39-47 URL: http://jne.ir/article-1-925-fa.html
بقایی رحیم، مختاری لیلا، حسین زادگان فریبا، میهن دوست سعدی. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه. آموزش پرستاری. 1397; 7 (4) :39-47