[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 47-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه
رحیم بقایی ، لیلا مختاری ، فریبا حسین زادگان ، سعدی میهن دوست
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، l.mokhtary@gmail.com
چکیده:   (3469 مشاهده)

مقدمه: درآموزش دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب در دانش آموختگان است. در کلیه جوامع، اهداف آموزشی به همدیگر شباهت دارند، ولی برنامه ریزی­ها با سنت­ها و فرهنگ­های هر یک از جوامع ارتباط پیدا می­کند. مقایسه نظام­های مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی می­گردد؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تطبیقی به روش Beredy (1964) در سال 1396 انجام شد. برای دست­یابی به جزئیات کامل برنامه آموزشی و لیست واحدهای درسی به تفضیل، سایت وزارت بهداشت ایران، سایت چندین دانشکده پرستاری در ایران، اردن و ترکیه مورد استفاده قرار گرفت. برای دست­یابی به بعضی اطلاعات مورد نیاز، جستجوی اینترنتی از متون فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژه­های کارشناسی ارشد پرستاری، آموزش پرستاری، کوریکولوم، کیفیت آموزش، ایران، اردن و ترکیه، در سال­های 2007 تا 2017 انجام شد. اطلاعات موردنیاز جمع آوری شده و با استفاده از مدل چهار مرحله­ای Beredy توصیف، تفسیر، هم­جواری و مقایسه، تطبیق برنامه­ها انجام شد. مقایسه در حیطه­های زمان شروع آموزش دانشگاهی، رسالت دانشکده­ها و هدف از آموزش فراگیران، شرایط ورود، تعداد واحدها، گرایش­ها و نقش اعضای هیات علمی بود.
یافته ها: برنامه کارشناسی ارشد در هر سه کشور دارای رسالت، اهداف و وظایف شغلی مشخص می­باشد. شرایط ورود در ایران و ترکیه شامل قبولی در آزمون ورودی و داشتن مدرک کارشناسی پرستاری می­باشد و در ترکیه مصاحبه نیز صورت می گیرد. در اردن، داوطلبین باید شرایط، اولویت­ها، ظرفیت پذیرش و برنامه­ها را در سایت دانشکده کنترل نموده و در صورت فراهم بودن شرایط، در این مقطع تحصیل نمایند. درترکیه امکان گذراندن دوره بصورت پاره وقت و در شیفت عصر نیز فراهم می­باشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر،  پیشنهاد می­شود جهت بهبود کیفیت آموزشی دوره در ایران، توجه به سوابق بالینی، انجام مصاحبه قبل از ورود به دوره، برگزاری دوره­های پاره وقت و اضافه نمودن بعضی از گرایش­ها با توجه به نیازهای جامعه، لحاظ شود.
 

واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد پرستاری، مدل بردی، ایران، اردن، ترکیه
متن کامل [PDF 532 kb]   (2164 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/12 | انتشار: 1397/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghaee R, Mokhtari L, Hosseinzadegan F, Mihandoost S. Comparison study of master of nursing curriculum in Iran, Turkey and Jordan . 3 JNE 2018; 7 (4) :39-47
URL: http://jne.ir/article-1-925-fa.html

بقایی رحیم، مختاری لیلا، حسین زادگان فریبا، میهن دوست سعدی. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری در ایران، اردن و ترکیه. آموزش پرستاری. 1397; 7 (4) :39-47

URL: http://jne.ir/article-1-925-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645