[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 67-70 برگشت به فهرست نسخه ها
سیر تغییرات رویکردهای آموزشی واحد درسی فارماکولوژی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی: از بیمارستان تا مرکز مهارت های دارویی
مهدیه آرین ، محمدباقر اوغازیان ، شبنم شاهسوند ، رامین رضایی ، محبوبه طباطبایی چهر ، رضا گنجی
گروه داخلی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، m.oghazian@nkums.ac.ir
چکیده:   (543 مشاهده)
مقدمه: موضوع یاددهی-یادگیری فارماکولوژی برای دانشجویان پرستاری مساله بسیار مهمی است. با توجه به این مساله که کارآموزی فارماکولوژی بالینی، به عنوان یک واحد درسی جدید ارائه شده و نتایج جست و جوهای گسترده حاکی از عدم ارائه یک روش مناسب برای ارائه اثر بخش آن است، هدف از گزارش حاضر سیر فرآیند اجرایی و تغییر در رویکردهای مرتبط با این واحد درسی بالینی در دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.
روش کار: این واحد ابتدا به صورت کارآموزی سنتی ارائه می گردید؛ سپس، علاوه بر کارآموزی Log Book  آموزشی و نقشه مفهومی، به کارگیری متخصص داروسازی بالینی به شیوه ارائه آن اضافه گردید و نهایتا به تأسیس مرکز مهارت های دارویی در دانشکده پرستاری و مامایی ختم گردید. تا کنون و بعد از 2 سال از راه اندازی این مرکز از فضای آموزشی ایجاد شده جهت آموزش تقریبا 250 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی پرستاری و کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، کارشناسی هوشبری، و دکترای حرفه ای پزشکی استفاده شده است.
نتیجه گیری :  به نظر می رسد یکی از اهرم های ارتقا کیفیت مهارت های پرستاری تجدید نظر و نوآوری در آموزش دانشجویان است. همچنین باید محتوای آموزش های نظری و کارآموزی های آن ها ارتقا یافته تا توانایی آن ها در جهت تامین نیازمندهای واقعی جامعه افزایش یابد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، فارماکولوژی، واحد درسی
متن کامل [PDF 661 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arian M, Oghazian M B, Shahsavand S, Rezaee R, Tabatabaeichehr M, Ganji R. Changes in Educational Approaches to Clinical Pharmacology Course at North Khorasan University of Medical Sciences: From Hospital to Pharmacy Skills Laboratory. 3 JNE. 2018; 7 (6) :67-70
URL: http://jne.ir/article-1-944-fa.html

آرین مهدیه، اوغازیان محمدباقر، شاهسوند شبنم، رضایی رامین، طباطبایی چهر محبوبه، گنجی رضا. سیر تغییرات رویکردهای آموزشی واحد درسی فارماکولوژی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی: از بیمارستان تا مرکز مهارت های دارویی. آموزش پرستاری. 1397; 7 (6) :67-70

URL: http://jne.ir/article-1-944-fa.html



دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977