نقش پرستاران در تحلیل تعامل عوامل فردی با بازاریابی داخلی و مدیریت خدمات بر ارباب رجوع محوری در بیمارستان-ها
|
علیرضا تشکریان جهرمی ، سید علیقلی روشن ، باقر کرد  |
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان،ایران ، salirowshan@gmail.com. |
|
چکیده: (3867 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به گسترش کارکرد بخش بیماران سرپایی برای برخورداری از آزمایشها و عملهای دقیقتر و پیشرفتهتر، پرستاران این بخش باید از مهارت و توانایی حرفهای جلب رضایت مراجعه کننده، برخوردار باشند. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل مرتبط با خواستههای مراجعین از پرستاران بخش مراقبتهای سرپایی است.
روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی می باشد که از پرسشنامههای میان حوزهای در راستای جمعآوری اطلاعات استفاده گردیده است. جامعه آماری پژوهش، پرستاران بخش سرپایی بیمارستانهای دولتی در شهر شیراز بودند. این تحقیق از مهرماه سال 1396 آغاز شد که دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از 145 نفر پرستار بخش سرپایی در بیمارستانهای دولتی بدست آمده است. همچنین از آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و در نهایت رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 برای تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شده است.
یافته ها: براساس یافتههای پژوهش، وجدان کاری (001/0< p , 43/0β=)، هوش هیجانی از عوامل فردی(028/0p= , 33/0β=) و بازاریابی داخلی از عوامل محیطی(001/0p= , 33/0β=) به عنوان عوامل مرتبط با ارباب رجوع محوری شناسایی گردیدند.
نتیجهگیری: مدیران و مسئولان بیمارستانها، میبایست پرستاران بخش سرپایی که ارتباط مستقیم با بیماران و ارباب رجوعان دارند را در رشد اوصاف فردی مناسب و هوش هیجانی حمایت نمایند و همچنین پرسنل و کارکنان را در جهت ارتقای خدمت رسانی و رضایتمندی مراجعین، همچون ارباب رجوعان فرض نمایند. |
|
واژههای کلیدی: پرستاران، ارباب رجوع، عوامل فردی، بازاریابی داخلی، بیمارستانها |
|
متن کامل [PDF 965 kb]
(1887 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
دریافت: 1397/7/20 | انتشار: 1397/10/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|