[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل ارتباط سلامت معنوی با مولفه های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه: یک مطالعه تلفیقی
خاطره سیلانی ، علی اکبر شاه‌حسینی ، فرشید رحیمی بشر ، امیر واحدیان عظیمی ، رضا گوهرانی
گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، r.goharani@sbmu.ac.ir@gmail.com
چکیده:   (3885 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عواملی که بتواند به تضمین و ارتقاء سلامت معنوی دانشجویان کمک کند می­تواند راهنمای پرورش و تربیت پرستاران مثبت­نگر، خوش­بین و برخوردار از احساس معنا­داری و هدفمندی برای سیستم آموزشی باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتباط سلامت معنوی با مولفه­ های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه تلفیقی بوده که با استفاده از مرور روایتی در فاز اول و رویکرد دلفی سه مرحله­ای در فاز دوم در نیمه دوم سال 1394 و نیمه اول سال 1395 انجام شد. 35 نفر از متخصصین سلامت معنوی از طریق نمونه­ گیری هدفمند و سپس گلوله­برفی انتخاب و در پنج مرحله پانل شرکت کردند. در قسمت طراحی نسخه اولیه مدل مطالعات مرتبط از بین کلیه مقالات در دسترس "مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی" مورد بررسی قرار گرفت. دسته ­بندی کمی و کیفی، اولویت­بندی و دسته ­بندی متغیرها به دو دسته مولفه­ های تحصیلی و بهزیستی در سه مرحله مطالعه دلفی انجام شد.
یافته‌ها: یافته­ های مطالعه حاضر نشان داد سلامت معنوی دانشجویان در یک ارتباط دوسویه و متقابل از مولفه ­های تحصیلی دانشجو شامل رضایت از رشته، خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی و مولفه­های بهزیستی شامل بهزیستی روان شناختی، عمل فکورانه و هوش فرهنگی تاثیر پذیرفته و بر آنها تاثیر می­گذارد.
نتیجه‌گیری:پایش و تقویت مولفه­های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد ویژه و متغیرهای مرتبط با آنها چه در قالب غربالگری اولیه و چه در طول مدت تحصیل در راستای حفظ و تقویت سلامت معنوی دانشجویان که از مهمترین پیش نیازهای ارائه مراقبت کل نگر است، باید مورد توجه سیستم آموزشی قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: سلامت معنوی، بهزیستی، تحصیلی، دلفی، مرور روایتی، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 951 kb]   (1941 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/11 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seylani K, Shahhoseini A, Rahimibashar F, Vahedian-Azimi A, Goharani R. Designing the Spiritual Health Relationship Model with the Educational and Well-being Components of Master's nursing Students in Critical Care: A Mixed Study. 3 JNE 2019; 8 (3) :1-12
URL: http://jne.ir/article-1-1035-fa.html

سیلانی خاطره، شاه‌حسینی علی اکبر، رحیمی بشر فرشید، واحدیان عظیمی امیر، گوهرانی رضا. طراحی مدل ارتباط سلامت معنوی با مولفه های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه: یک مطالعه تلفیقی. آموزش پرستاری. 1398; 8 (3) :1-12

URL: http://jne.ir/article-1-1035-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710