طراحی مدل ارتباط سلامت معنوی با مولفه های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه: یک مطالعه تلفیقی
|
خاطره سیلانی ، علی اکبر شاهحسینی ، فرشید رحیمی بشر ، امیر واحدیان عظیمی ، رضا گوهرانی  |
گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، r.goharani@sbmu.ac.ir@gmail.com |
|
چکیده: (3885 مشاهده) |
مقدمه: شناسایی عواملی که بتواند به تضمین و ارتقاء سلامت معنوی دانشجویان کمک کند میتواند راهنمای پرورش و تربیت پرستاران مثبتنگر، خوشبین و برخوردار از احساس معناداری و هدفمندی برای سیستم آموزشی باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتباط سلامت معنوی با مولفه های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه تلفیقی بوده که با استفاده از مرور روایتی در فاز اول و رویکرد دلفی سه مرحلهای در فاز دوم در نیمه دوم سال 1394 و نیمه اول سال 1395 انجام شد. 35 نفر از متخصصین سلامت معنوی از طریق نمونه گیری هدفمند و سپس گلولهبرفی انتخاب و در پنج مرحله پانل شرکت کردند. در قسمت طراحی نسخه اولیه مدل مطالعات مرتبط از بین کلیه مقالات در دسترس "مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی" مورد بررسی قرار گرفت. دسته بندی کمی و کیفی، اولویتبندی و دسته بندی متغیرها به دو دسته مولفه های تحصیلی و بهزیستی در سه مرحله مطالعه دلفی انجام شد.
یافتهها: یافته های مطالعه حاضر نشان داد سلامت معنوی دانشجویان در یک ارتباط دوسویه و متقابل از مولفه های تحصیلی دانشجو شامل رضایت از رشته، خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی و مولفههای بهزیستی شامل بهزیستی روان شناختی، عمل فکورانه و هوش فرهنگی تاثیر پذیرفته و بر آنها تاثیر میگذارد.
نتیجهگیری:پایش و تقویت مولفههای تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد ویژه و متغیرهای مرتبط با آنها چه در قالب غربالگری اولیه و چه در طول مدت تحصیل در راستای حفظ و تقویت سلامت معنوی دانشجویان که از مهمترین پیش نیازهای ارائه مراقبت کل نگر است، باید مورد توجه سیستم آموزشی قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: سلامت معنوی، بهزیستی، تحصیلی، دلفی، مرور روایتی، دانشجویان پرستاری. |
|
متن کامل [PDF 951 kb]
(1941 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/2/11 | انتشار: 1398/5/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|