[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 18-9 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه در ایران و ملبورن استرالیا و ارائه راه کارهای پیشنهادی برای ارتقاء در ایران: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی
زهرا اشرفی ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، babamohamadi@semums.ac.ir
چکیده:   (3428 مشاهده)
مقدمه: امروزه مطالعات تطبیقی به عنوان یکی از بهترین شیوه­های تحقیقاتی در امور آموزشی و برنامه­ریزی مورد توجه پژوهشگران می­باشد، چرا که در آن تفاوت­ها وشباهت­های نظام­های آموزشی به منظور کشف نقاط قوت و ضعف بررسی می­شود.
روش کار: در مطالعه توصیفی تطبیقی که در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد، داده‌های مورد نیاز درباره تازه‌ترین برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری از راه جستجو در اینترنت و با مروری بر تاریخچه و جزئیات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری ویژه ایران و دانشکده پرستاری استرالیا کسب گردید. داده­ ها با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: اهداف، باورها، رسالت و نقشها در هر دو دانشگاه شباهت داشت. ضوابط ورود به دوره در ایران داشتن مدرک کارشناسی، سابقه کاربالینی و قبولی در آزمون می­باشد. در استرالیا علاوه بر آن، داشتن مدرک دوره­های آموزشی کمک­های اولیه و مدرک زبان ضروری است. در استرالیا برخلاف ایران امکان گذراندن دوره بصورت پاره وقت نیز وجود دارد. از سوی دیگر دانشجویان واحدهای درسی آموزشی روش تدریس را نگذرانده­اند، اما به عنوان عضو هیئت علمی در مراکز آموزشی و دانشگاه­ها به کار گمارده می­شوند.
نتیجه ­گیری: به کارگیری روش­های پاره وقت برای پذیرش دانشجو، طراحی برنامه­های آموزشی تکمیلی جهت تربیت مدرسین، ارائه کریکولوم متمم متناسب با نیاز جامعه و بیماری­های شایع محل خدمت برای بهبود برنامه کارشناسی ارشد ویژه پرستاری در ایران پیشنهاد  می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی بردی، کارشناسی ارشد پرستاری، پرستاری مراقبت ویژه، نظام آموزشی، برنامه درسی، ایران، استرالی
متن کامل [PDF 837 kb]   (1969 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/12 | انتشار: 1398/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi Z, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparative Study of Master’s Critical Care Nursing Program in Iran and Melbourne, Australia and Strategies for Promotion in Iran. 3 JNE 2019; 8 (4) :9-18
URL: http://jne.ir/article-1-1046-fa.html

اشرفی زهرا، بابامحمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه در ایران و ملبورن استرالیا و ارائه راه کارهای پیشنهادی برای ارتقاء در ایران: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی. آموزش پرستاری. 1398; 8 (4) :9-18

URL: http://jne.ir/article-1-1046-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645